Citroenzuur en fosforzuur, beide als ingrediënten in gebruik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat ik eerder schreef maar wat naar de reacties zou zijn verplaatst, waar het niet staat, is dit:
"Als ingrediënt: citroenzuur, E330.
"De pH van een oplossing van 50 gram per liter bedraagt 1,8 (bij 20°C)."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur
En ja, dat is ook wat citrusfruit zo zuur doet smaken, wat je wc en je koffiezetter ontkalkt.
Ook fosforzuur heeft een lage pH, wordt alleen opgelost toegepast, bijvoorbeeld in cola.
Cola heeft als drank een pH van 2,8; puur citroensap een pH van 2."

Omdat je in je vraag ook om ingrediënten vraagt, noem ik deze stoffen, die nog niet genoemd waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

zure room;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pH waarde van zure room ligt tussen de 4.3 en 4.6. Kan zuurder. Je antwoord klopt dus niet.
citroen, zuuuur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He minkukel, knappert dat je bent als je dat niet zuur vindt.
Toxic kauwgom uit amerika , Limoen ? Citroen, Azijn brrrr
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel duimpjes omlaag bij iedereen, why?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat een of andere minkukel zich verveeld. Heeft niets beters te doen en kan zelf niet op een antwoord komen.
Cranberrysap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd ook erg zuur! BRR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee, niet die ik drink ( Ocean Spray). Geen min van mij trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet wel de pure hebben. Niet die aangelengde.
Azijn is het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Azijn eet je toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn wordt heel vaak gebruikt als ingredient bij salades. Hoezo dan een min?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tis gewoon een ingredient zoals vraagsteller noemt.
Pieter2011
12 jaar geleden
Die min is niet van mij, hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
azijn maakt vlees malser... en ach... in heel de wereld doen ze het over sla...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn is even zuur als een appel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Azijn heeft een pH tussen de 2,4 en 3. Citroensap heeft een lagere waarde...
Pure citroensap heeft een pH waarde van 2.2, en is dus wat zuurder dan azijn, met een pH waarde van 3.0. Of je het kunt eten/drinken... Een beetje kan geen kwaad, maar citroen is niet goed voor je maag, en tast tandglazuur aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
De vraag is: het zuurste wat EETBAAR is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kun je een citroen gewoon opeten. Dat van azijn was meer een reactie op twee andere antwoorden (vóór mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Coca cola heeft een ph van 2,1 en is dus nog zuurder dan citroensap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wist u dat... de pH van Coca-Cola ongeveer 2 is?Wist u dat... het geen zin heeft om de pH van osmose- of demiwater te meten? In beide zijn geen bufferende ionen aanwezig, waardoor de pH zowel 4 als 12 kan zijn. Noch osmose-, noch demiwater mogen in zuivere vorm worden gebruikt. Ze worden steeds gemengd! Read more: http://www.lenntech.nl/water-chemie-uitgebreid-ph.htm#ixzz1m3tFa6kd
Pieter2011
12 jaar geleden
Je hebt gelijk Torrie, kennelijk had ik de vraag niet goed gelezen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ingrediënt: citroenzuur, E330.
"De pH van een oplossing van 50 gram per liter bedraagt 1,8 (bij 20°C)."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur
En ja, dat is ook wat citrusfruit zo zuur doet smaken, wat je wc en je koffiezetter ontkalkt.
Ook fosforzuur heeft een lage pH, wordt alleen opgelost toegepast, bijvoorbeeld in cola.
Cola heeft als drank een pH van 2,8; puur citroensap een pH van 2.
Het zuurste wat eetbaar is? Dan vallen dus alle dranken al af.

Ik ga voor een Belgische "lekkernij", namelijk de muilentrekker! Die naam spreekt voor zich: het snoepje is zó zuur dat je gezicht spontaan een andere vorm én kleur krijgt.
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
van alleen het idee al trekt mijn gezicht bij elkaar! brrrrr!!+
Kaka stong surinaamse vrucht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Citroen is zuur met een pH van 2,2-2,4, maar limoen is zuurder met 1,8-2,0 pH.
Azijn heeft een zuurgraad van 2,0-3,4, dus is NIET zuurder dan limoen!

Het goede antwoord moet dus zijn limoen! :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sumak. Het gedroogde en gemalen vruchtvlees wordt verkocht als "zuurkruid". Ook gentiaan is heel zuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En daar is minkukeltje onbenul weer.
flyingcrow
12 jaar geleden
Onze hobbyminnaar zit zich weer te vervelen
Zuurkool en augurken in het zuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eerst tandenpoetsen en dan gelijk een citroen of iets anders zuurs eten of drinken........

blegh....echt super zuur!!

Toegevoegd na 56 seconden:
temminste...bij mij komt een vieze zure gevoel uit xd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoutzuur (HCl)

Waarvoor wil je dit overigens weten? Voor scheikunde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rabarber is ook erg zuur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terschellinger cranberries. Ik vind deze zure bommen nog zuurder dan citroen. Als je ze zonder er iets aan te veranderen meteen opeet zijn ze echt zuur!
Plaatje bij antwoord