Hoelang blijft een zak rijst (paar kilogram) goed?

Ik vroeg mij af hoelang een afgesloten zak rijst goed kan blijven indien goed droog en donker bewaard.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Pieter2011
12 jaar geleden
Zie: http://www.indischkookboek.nl/cultuur_en_info/rijst/rijst.htm

Het beste antwoord

Rijst moet koel, luchtig en droog bewaard worden en zo dat de muizen er niet bij kunnen. Kleine hoeveelheden doet men in katoenen zakjes, grote hoeveelheden in jute zakken.

Voor het inslaan van grote hoeveelheden rijst, die lang houdbaar moet zijn, neme men gepolijste fabrieksrijst. Doordat het zilvervlies verwijderd is en iedere korrel omhuld is met een polijstmiddel, is deze rijst jaren lang mits droog en in het donker, te bewaren.

Voorraden moeten geregeld nagezien worden op bederf en
rjstklander. Rijst waarin klander wordt gevonden wordt een paar uur, in de volle zon gedroogd. De torretjes kruipen dan uit de rijst naar een schaduwrijke plek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bewaar rijst koel, donker en droog. Dan is het 1 jaar houdbaar. Bewaar aangebroken pakken rijst in goed sluitende voorraadbussen. Licht en zuurstof maakt vooral zilvervliesrijst snel ranzig. Ook voorkom je ongedierte in de keuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meestal standaard al makkelijk een jaar houdbaar, als je het goed bewaart kan je het best een paar jaar bewaren.