Mijn citrusbomen geven veel fruit. Ik heb vooral veel citroenen. Wie weet een lekker recept om wat door mijn voorraad heen te komen?

Weggeven is geen optie. Dat is hier (Zuid Portugal) water nar de zee dragen!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat dacht je van bijvoorbeeld vis, citroentaart, citroenijs...

In de bron zie je 522 recepten met citroen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ingelegde citroenen kun je lang bewaren, en ze zijn heerlijk om bijvoorbeeld kip mee te vullen:

"Ingelegde citroen

x citroenen, biologische/eko; x laurierbladen; peperkorrels; veel zeezout

Snijd de citroenen kruisgewijs in, maar net niet door. Stop in de kerven een laurierblad, wat peperkorrels en flink wat zeezout.
Neem een (grote) glazen pot en vul deze met zeezout en citroenen. Drie weken laten staan. Klaar."
http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?4608

(Ook op dit recept zijn talloze varianten, maar die kun je vast zelf wel vinden.)

Of jam maken, of lemon curd: http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/jam_en_marmelade/lemon-curd-17612.html

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
citroenlimonade
citroendressing
citroencake
citroenlikeur

Citroenlikeur
Genoeg voor 1 wijnfles (0,7 liter):
2 grote citroenen met dikke schil
1/2 liter pure graan alcohol of wodka
250 à 500 gram suiker naar smaak
1/2 liter water
5 druppels citroensap
een Keulse pot of iets dergelijks

Was de citroenen, eerst in lauw, daarna in koud water en droog ze goed af. Wikkel ze in een stuk kaasdoek en bindt het pakketje aan beide einden dicht met een touw. Laat genoeg touw over om het om de rand van de Keulse pot vast te kunnen binden.

Giet de alcohol in de pot en hang het pakje met de citroenen boven de alcohol zonder deze aan te raken. Bindt de touwuiteinden om de rand van de pot vast, zodanig dat het kaasdoek goed op z’n plaats blijft zitten en de citroenen niet in de alcohol kunnen vallen. Doe een goed sluitende deksel op de pot. Laat 2 maanden staan, liefst op een koele plaats zoals een kelder.

Als de twee maanden voorbij zijn, ga je de suiker en het citroensap toevoegen. Los de suiker op in het water, voeg het citroensap toe en verwarm langzaam in een kleine steelpan tot het mengsel stroperig wordt.

Kook op een laag vuur voor ongeveer 45 minuten. Giet het mengsel daarna in een glazen of aardewerken kom en laat zeker een uur afkoelen Maak de pot met de citroenen open, gooi de citroenen weg en giet de alcohol en de suikerstroop samen in een schone fles.

Schudt de fles meerdere malen stevig en laat daarna ongeveer 2 uur bezinken. Hierna giet je de likeur door een koffiefilter in een nieuwe schone fles. Sluit de fles af met een kurk en laat nog een dag of 5 rusten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt citroensiroop maken die je aan kunt lengen voor heerlijke frisse limonade of bij de thee kunt doen.