Hoe kan ik de groente prei "op pimpen" in bijv een hoofdgerecht hiermee?

Ik vind dit zo'saai, flauwe groente.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak zelf nog wel eens een preitaart. Heerlijk. Kijk anders op smulweb.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bereid je ze normaal gesproken en met wat erbij, El0512?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook het met wat zout , bijv bij aardappelen en een uitje.
Heel saai dus (vind ik )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, dat verklaart een boel. Gekookte prei smaakt namelijk ook nergens naar. Als je alleen gekookte prei kent, is het niet vreemd hoor dat je het maar een saaie groente vindt, er zullen niet veel mensen zijn die gekookte prei echt lekker vinden.
Maar als je het roerbakt, wordt het opeens een heerlijke groente. Gewoon met wat olie en af en toe een klein scheutje water. Dan kan je het nog oppimpen met kruiden, specerijen of saus, maar het roerbakken alleen al maakt al een wereld van verschil. Ik zou dat zeker eens proberen. Ik vind zelf geroerbakte prei en spitskool (kan je samen in één pan roerbakken) met pindasaus en rijst heel erg lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mm, bedankt allemaal, ik zie er lekkere recepten tussen staan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het aan het meisje met de prei!

Het beste antwoord

Prei in stukken van ongeveer 10cm snijden en net niet gaar koken. De stukjes in een plakje ham rollen en in een ovenschaal leggen. Kaassaus maken (of uit een pakje of met melk en geraspte kaas en iets binden) hier sap van halve citroen hoorheen. Saus over de prei/ham rolletjes, wat geraspte kaas eroverheen en eventjes in de oven. Lekker met aardappelpuree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Bakken in stukken van 4 cm en op het laatst een beetje terayaki saus erover met wat sesamzaadjes.

Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gehakt rul bakken, magere spekjes uitbakken, prei roerbakken, aardappelpuree maken, alles door elkaar roeren, in ovenschaal doen, geraspte kaas er over, ± 30 min. in de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm! Klinkt lekker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is inderdaad een succes op tafel.
eventueel wat champignons mee bakken en er door doen.
Uitje aanbakken, prei meebakken, en flink wat kerrie erdoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prei met pijnboompitten, of preitaart of ..
ik heb een hele site voor u gevonden, zitten best leuke tussen
anneliez
12 jaar geleden
Je kunt er een heerlijke hartige taart van maken: preitaart.

De donkere groene stukken die overblijven gebruik je om een heldere preisoep te maken als voorgerecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prei leent zich uitstekend voor bereidingen met verschilende sausen.

Snij preiwit in flinterdunne ringen en gebruik dit als garnituur in soep.

Fijn gesnipperde preiwit is een pittige smaakmaker in salades of in vinaigrettesaus.

Rol een stafje gaar gestoofd preiwit in banen en serveer met kaassaus.

Snij preiwit in schuine stukken van 3 a 5 cm en stoof ze gaar.

Snipper prei fijn, stoof dit en breng er aardappelpuree mee op smaak.

Gebruik geblacheerde preibladeren om stukken vis in te pakken of rol er een stukje vis of scampi in en rijg dit aan een brochettestokje (sate stokje).

Blancheer groene lange repen prei en gebruik dit als strikje voor stukken vios of voor het sluiten van een bundeltje.

Frituur een julienne van prei op 170 graden en versier er schotels mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Preischotel ermee maken. Erg lekkere schotel
Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is prei misschien wel het lekkerst door het simpel te smoren in de echte boter. In mengsels gaan sauzen en andere groentes snel overheersen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke van bovenstaande recepten je ook kiest, mijn tip is: voeg altijd een scheut(je) (brandewijn)azijn toe. Daarmee is in ieder geval de saaiheid verdwenen, want de smaak is dan veel meer uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prei in witte-wijnmarinade .

6 dunne preistengels.
4el. olijfolie.
50ml. witte wijn
250ml. kippenbouillon van tablet.
2tl wittewijn azijn.
1tl. pittige mosterd
2 el. verse peterselie fijn gehakt..

Onderkant en donkergroene stugge deel van de prei verwijderen..
De witte gedeelten in gelijke stukken van 5cm. snijden en goed wassen en uit laten lekken.
Olie verhitten en de prei op middelhoog vuur 10 min goudbruinbakken en regelmatig keren.
Wijn en 100ml van de kippenbouillon toevoegen en met deksel op de pan smoren tot de prei zacht is.
Prei op serveerschaal leggen
Wijnazijn en de rest van de kippenbouillon in de pan schenken en aan de kook brengen en tot de helft in laten koken.
Pan van het vuur nemen en de mosterd er door roeren breng op smaak met peper en zout uit de molen.
Wijnmengsel over de prei schenken en een uur laten marineren.
Prei op kamertemperatuur serveren.
Heel erg lekker bij gebraden kip uit de oven of kipfilet.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.smulweb.nl/recepten/1318736/Prei-in-wittewijnmarinade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook de prei wel eens gewoon alsof ik bloemkool kook. En doe er dan een kaas sausje door. Of een room sausje.Aardappels erbij en klaar. Heel eenvoudig heel lekker en helemaal niet saai meer. ( saus doet wonderen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeeuwse Kost uit Cadzand.

Prei koken en aardappelen koken,
Gehakt rullen en spekjes bakken, een paar eieren koken (Hard)
Prei en Aardappelen als een boerenkool stampen en de gehakt, spek en ei erbij doen.
Klein scheutje azijn erbij en je hebt preiprol.

10 keer lekkerder dan boerenkool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prei saai?! nee dat vind ik niet, alle antwoorden die ik gelezen heb daar krijg ik water van in mijn mond , wat ik eraan toe wil voegen is laat prei nooit te gaar worden! verre van dat! zoals bij een wokgerecht doe ik de prei er later bij óf hou ik altijd een handje vol over om als laatste er nog bij te doen , is dan lekker knapperig. Ik gebruik prei ook vaak zoals ik een 'siepel' (ui) gebruik, volgens mij is het zelfs familie van elkaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalig gewoon. Prei stoven tot ze gaar is en zorg dat je het overtollige vocht wegdoet. Maak een bechamelsaus en meng ze onder de prei. Vergeet niet nootmuskaat, witte peper en zout erbij te doen om op smaak te brengen. Lekker met gekookte aardappelen en een braadworst.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak graag 'prei a la Witlof' ; een klassieker die eigenlijk iedereen lekker vindt, in een net iets ander jasje waardoor het weer helemaal hip is. En erg lekker. Dus prei op ongeveer dezelfde wijze klaarmaken als witlof-met-ham-en-kaas-uit-de-oven, maar dan met wat chiquere ham (bijvoorbeeld parma of andere rauwe ham) en wat pittiger / oudere kaas. En prei in plaats van witlof - duh.

Gewoon de stelen op de lengte (breedte) van je ovenschaal snijden (ongeveer 2 stukken uit een prei), goed wassen, bijna gaar koken,, met zout en peper bestooien, en in de rauwe ham wikkelen. Dan een kaasragout maken van witte roux / groentesaus en geraspte kaas, over de groente, nog met wat extra kaas bestrooien en een half uurtje tot een uur in de oven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel simpel en lekker is ook de prei in kleine stukjes snijden, in boter stoven daar oude geraspte kaas door mengen en evt een klein scheutje melk toevoegen, z en p en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak er eens een salade van;

1 glas selderiereepjes ( staan bij het zoetzuur/ingemaakte groente bij de supermarkt)
2 zurige appels bijv. granny's, (in blokjes gesneden)
dikke plak ham (in reepjes gesneden),
1 grote of 2 kleine preistangen (in reepjes gesneden),
1 blikje mais,
1 blikje ananas ( in partjes gesneden0,
2 hardgekookte eieren ( in blokjes gesneden.

Verdeel de ingrediënten in de bovenstaande volgorde in een ruime kom in lagen op elkaar gestapeld. Verroer mayonaise met slagroom, giet dit erop en bestrooi met geraspte kaas. Garneer met peterselie. Dit kan je afdekken en koel wegzetten . In elk geval moet je hem kort voor het opdienen pas doormengen.
amc
12 jaar geleden
Probeer eens een prei-krab-taart! Van twee Engelse motorrijdende koks geleerd afgelopen week.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bladerdeeg op bakplaat, fijngesneden prei erop, ruim blauwe kaas (bijv. gorgonzola of danish bleu) erboven kruimelen, 20 a 25 min in oven en je hebt een superlekkere en pittige prei plaatpizza, in stukjes ook een leuk (en lekker!) als borrelhapje...