De calorie is een verouderde maat voor een hoeveelheid energie. Een calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om één gram water één graad Celsius op te warmen.

De Joule is ook een maat voor de hoeveelheid energie. Dit is de standaard maat die tegenwoordig overal gebruikt dient te worden. De Joule is de hoeveelheid energie die nodig is om met een kracht van één Newton (standaard maat voor kracht) tegen iets te duwen over een afstand van één meter. De basis van de Joule is dus heel anders. Door die andere basis past de Joule heel goed bij onze andere standaard eenheden, zoals die voor afstand (meter), kracht (Newton), massa (kilogram), tijd (seconde), en zo voort. Dit zijn de eenheden van het Internationale Stelsel van Eenheden, beter bekend als het SI-stelsel. Door gebruik te maken van SI-eenheden zijn er veel minder omrekenfactoren nodig en ontstaat er geen wirwar aan formules om van alles uit te rekenen in de diverse eenheden.

Omdat het SI-stelsel een Franse uitvinding was, heeft het lang geduurd voordat Engeland ertoe over ging. De Verenigde Staten zijn een van de weinige ontwikkelde landen waar men nog steeds niet over is op het SI-stelsel. Er is echter weinig twijfel dat dit toch gaat gebeuren. Immers, hoeveel US-Gallon passen er in een Imperial Gallon? En hoeveel is dat in kubieke voet? Hoeveel mijl is eigenlijk een zeemijl? Dat allegaartje aan oude eenheden was een ramp voor iedereen die eens wat wil uitrekenen.

Eén Calorie is 4,2 Joule. Eén Joule is 0.238 Calorie.

Het is natuurlijk wel even wennen. Maar na de pond als gewichtsaanduiding zijn we na twee generaties inmiddels ook gewend aan kilo's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een kJ (kilojoule) is een andere eenheid dan kcal (kilocalorieën).

Joule is de maat om energie aan te geven.
Een calorie is een oudere eenheid die ook nog steeds gebruikt wordt.

1 kcal=4.2 kJ

Je kan het verschil vergelijken als graden Celsius tegenover graden fahrenheit (dat is de eenheid die ze voor temperatuur gebruiken in de Verenigde Staten.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij zijn beiden hetzelfde, met dien verstande dat de calorie officieel is vervangen door de joule. Maar vooral in de voedingsindustrie is de calorie een nog veelgebruikte maat voor een hoeveelheid energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 calorie is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram water 1 graad Celsius op te warmen.
1 Joule is de hoeveelheid energie die nodig is om 1 gram lucht 1 graad Celsius op te warmen.
Het verschil tussen beide is dus de hoeveelheid energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Hoewel je definitie van een Joule niet klopt, het idee achter je antwoord is wel goed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Joule