Bederft eten dat te lang in de vriezer ligt?

Ik kan hier niet echt een antwoord op vinden. Ik weet dat het eten uiteindelijk uitdroogt en vergaat, maar bederft het ook? Word je ziek als je een biefstuk eet die een jaar of langer in de vriezer heeft gelegen ( buiten het feit dat ie uitgedroogd en waarschijnlijk niet lekker zal zijn)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
48.4K

Antwoorden (6)

Maar ik bepaal dus de avond van te voren wat ik de volgende dag ga eten en haal het dan uit de vriezer en ik heb er geen moeite mee om bv vlees een half jaar in de vriezer (-16 C) te hebben en dan te ontdooien en te eten, gaat prima.

Het hangt ook een beetje van het spul af, spul waar veel water in zit gaat erg goed, spul wat droog is zoals bv brood gaat minder lang goed aangezien het door de vrieskou verbrand.
Hoe meer "open" de structuur is des te meer je last van verbranden krijgt, zo zit gehakt tegenwoordig heel "luchtig" in de verpakking, als je dat gehakt wilt invriezen doe je er goed aan om dat gehakt eerst even goed te pletten zodat alle lucht er tussen uit is.
Van koud verbrande etenswaren ga je trouwens niet dood,de smaak wordt behoorlijk minder en bv vlees wordt daardoor erg droog maar echt veel meer gebeurt er niet.
Echt bederven in de vriezer komt niet vaak voor., zeker bij -18 of lager

,het kan dus wel alleen zou het niet durfen haha hoop dat deze info je beetje helpt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sterren op de vriezer

De fabrikant geeft met sterren de temperatuur van het vriesvak of het vriesgedeelte aan. Hoe meer sterren, hoe lager de temperatuur en hoe langer ingevroren producten goed blijven. Verse producten kunt u alleen met vier sterren invriezen.
*
-6°C geschikt voor het maken van ijsblokjes en het bewaren van diepvriesproducten gedurende enkele dagen.
**
-12°C geschikt voor het bewaren van diepvriesproducten gedurende een of twee weken, roomijs maximaal een dag.
***
-18°C bewaren van diepvriesproducten tot drie maanden, roomijs een maand.
****
-24 tot -40°C zelf invriezen mogelijk. De vriescapaciteit is afhankelijk van de inhoud van de vriesruimte en de haalbare invriestemperatuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De houdbaarheid van producten is verschillend in de vriezer, hieronder een link waar een lijstje staat.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/22269-invriezen-van-groente-vlees-en-fruit.html

Deze termijnen kun je verhogen met 4 maand als je het vacuüm trekt.
Dan kun je de producten dus nog eten zonder smaak of structuurverlies.

Nee je word er niet ziek van als het een jaar of langer in de vriezer zit, maar dat is juist het leuke van de zintuigen van een lichaam, je eet het dan gewoon niet meer als de smaak en structuur sterk vermindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht dat vanaf -18°C alle biologische processen stoppen en dus geen bederf door bacteriën (en bijhorende gifstoffen) is. Daarnaast blijven wel chemische optreden die de smaak en structuur kunnen aantasten. Vetten uit vlees kunnen blijven oxideren tot oliën, wat vlees ranzig maakt. Maar het voedsel wordt daar niet giftig door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beperkt houdbaar? Huh?!

Zoals garnalen denatureren* bij temperatuurverhoging, reageren ook de eiwitten op een temperatuursverlaging. Onder 0° C bevriest water tot ijs. Het losse vocht in bijvoorbeeld garnalen bevriest tot ijskristallen. Deze kristallen beschadigen de celwanden waardoor vocht dat daarin aanwezig is vrijkomt om ook te bevriezen.

Het water gebonden aan een eiwit bevriest waardoor het eiwit uiteen valt. Bij langzaam invriezen vormen zich grote kristallen. Bij snel invriezen vormen zich kleine kristallen. Hoe kleiner de ijskristallen, hoe minder beschadiging van het eiwit. Hoe groter een ijskristal hoe meer beschadiging van de eiwitten. Dus te langzaam invriezen geeft een weke en natte garnaal na het ontdooien. Snel invriezen geeft na ontdooien en stevige en droge garnaal.

Bij te lang in de vriezer bewaren ontstaan er de volgende mogelijke aantastingen aan het product.
1. Denaturen = Uiteenvallen
2. Verkleuring.
3. Ranzigheid

Ook vet ondervindt invloed van invriezen. De vet moleculen vallen uiteen en geven een ranzige smaak. Dit noemen we vet oxidatie. Twee methoden om vet oxidatie te voorkomen zijn:
1. Snel invriezen
2. Niet te lang in de vriezer bewaren

Uitdroging heeft te maken met "verbranding" van een garnaal tijdens de opslag in de diepvriezer. Het ijs aan de oppervlakte verdampt waardoor het garnalenvlees uitdroogt. Een andere naam hiervoor vriesbrand.

Geen man overboord

Na drie maanden neemt de kans op aantasting toe. Hoe snel het product aantast verschilt per product, maar u kunt er in ieder geval van uitgaan dat de producten drie maanden houdbaar zijn in de vriezer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed (lage temperatuur enz.) is ingevroren zal het voedsel niet bederven, voorbeelden hiervan zijn dieren die 10-tallen jaren diep onder het ijs soms worden opgegraven op N of Z pool
Maar de kwaliteit zal wel afnemen denk ik
Ooit is een test gedaan met een bepaalde groente 3 jaar of langer in de diepvries te houden en dan toch ontdooien en eventueel klaar maken.
De smaak was heel lichtjes gewijzigd maar verder geen probleem. Bevatte het nog de nodige vitaminen dat weet ik niet natuurlijk.