hoe kan ik zelf meehelpen aan het voedseltekort, terwijl ik niet minder hoef te eten?

ik wil graag meehelpen aan het verminderen van voedseltekort, maar ik kan eig niet makkelijk minder eten. want ik sport veel en ben aardig slank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het tekort helpen door meer te eten, dan wordt het groter.

Antwoorden (7)

Begin eens met minder vlees te gaan eten. Want de productie van vlees zorgt pas echt voor voedseltekorten.

Toegevoegd na 14 uur:
Voor de min gevers:Vleesproductie is voedselverspilling

Wereldwijd voert men jaarlijks 735 miljard kilo graan aan de totale veestapel. Vervoerd in een goederentrein zou deze hoeveelheid in 12,3 miljoen goederenwagons geladen moeten worden. Die trein zou 6 keer de evenaar kunnen omspannen.
Voor de voeding van iedere Nederlander is er in binnen- en buitenland 1,20 hectare land in gebruik, terwijl er per wereldburger slechts 0,2 hectare landbouwoppervlakte beschikbaar is.
In Nederland is ongeveer 1,3 miljoen hectare in gebruik voor de productie van gras en maïs voor het rundvee. Nederland gebruikt naast de eigen grond ook nog evenveel grond in ontwikkelingslanden als Thailand (cassave), Maleisië, Brazilië (soja) en Argentinië voor de productie van veevoer. Voor de geïmporteerde mengvoeders is in andere landen 5,4 miljoen hectare in gebruik.
De grondstoffen voor het kippen- en varkensvoer worden voor ca. 75% uit het buitenland gehaald. Ongeveer één derde daarvan is afkomstig uit derdewereldlanden.
Bron: http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/vleeseten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als eerste weet je niet hoeveel vlees vraagsteller eet. Als tweede, om toch de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen dient vraagsteller andere voedingsmiddelen tot zich te nemen om aan de benodigde vitamine en mineralen te komen, hierdoor stijgt weer de vraag naar landbouwproducten.
Lood om oud ijzer dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahahah die is echt goed :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Het klopt toch echt wat Edje zegt.
Voor de productie van 1 kilo vlees zijn een heleboel kilo's plantaardig voedsel nodig. Als we dat plantaardige voedsel rechtstreeks zouden eten, kunnen er veel meer mensen van eten. Vlees (en andere dierlijke producten) is een enorme verspilling van voedsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch maar is beter laten informeren. Om dezelfde hoeveelheden vitamine en mineralen binnen te krijgen als van vlees dient een mens bijna net zoveel te eten als een dier, daarbij komt dan ook nog eens dat vele produkten die hier verbouwt worden niet of onvoldoende voedingsstoffen bevatten om een mens voldoende te voeden, vlees is en blijft de goedkoopste en meest natuurvriendelijk wijze om ons Nederlanders te voeden. Als ieder mens vandaag stopte met het eten van vlees is de wereld te klein om iedereen te voorzien van voldoende voeding. Als het waar was wat jullie hier aangeven was er allang van uit de VN een oproep gekomen om te stoppen met het eten van dierlijkvoedsel. Het is wel zo dat in de meeste gezinnen het eten van vlees terug gebracht kan worden, het verbruik terug brengen naar 3 ons per persoon per week is voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theo ik heb nu genoeg gelachen. Ik heb het ook niet over stoppen met vlees eten maar als iedereen nou gewoon 1 stukje vlees in de week minder eet is dat al een mooi begin.
En zelfs mijn dochtertje van 3 weet dat wanneer je geen vlees eet je dat moet aanvullen met andere zaken...... Dat leek mij nu echt een schot voor open goal om dat ook nog eens te gaan vermelden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens wat je zegt over wanneer mensen totaal geen vlees meer gaan eten er dan pas echt een voedseltekort is. Dat vind ik wel heel erg interessant en misschien heb je gelijk, ik weet het niet. Als je mij daar een site of een bron van kunt geven dan ben ik daar wel nieuwsgierig naar. Maar dat is puur uit interesse, volledig stoppen met vlees eten was bij mij dan ook in zijn geheel niet de intentie van mijn antwoord hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theobdn:
De VN hééft ook opgeroepen om richting een vegetarisch, zelfs veganistisch, voedingspatroon te gaan!
Zie hier bijvoorbeeld:
"A global shift towards a vegan diet is vital to save the world from hunger, fuel poverty and the worst impacts of climate change, a UN report said today."
"A substantial reduction of impacts would only be possible with a substantial worldwide diet change, away from animal products."
http://www.guardian.co.uk/environment/2010/jun/02/un-report-meat-free-diet Er wordt heel erg veel soja gebruikt als veevoer. Soja kan prima gebruikt worden voor menselijke consumptie. En je hoeft véél minder soja zelf te eten om aan je proteïne te komen dan er soja nodig is om diezelfde hoeveelheid proteïne via vlees binnen te krijgen.
Vlees is uiteindelijk de duurste en milieuonvriendelijkste manier om onszelf te voeden. Dat het goedkoop is, komt doordat het zoveel subsidie krijgt. Of we kunnen leven op wat we hier ter plekke verbouwen, weet ik niet. Maar als je vlees eet, leef je meestal óók niet op voedsel wat hier verbouwd wordt, al die soja bijvoorbeeld wordt ook allemaal naar Nederland toe getransporteerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord Funnya. Zoals ik het nu bekijk heeft theobdn het dus bij het verkeerde eind. Maar ik wacht nog steesd op zijn bron.
Nou. ik kan u geruststellen, er is helemaal geen voedsel tekort.
Veel landbouwgronden worden uit de markt genomen en dienen voor natuur, juist omdat er te veel voedsel wordt geproduceerd.
Ook wereldwijd is er landbouwgrond genoeg, daarnaast is er nog veel woestijngrond waar landbouwgrond van kan worden gemaakt door verrijking van deze grond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Precies.
Oorlog (m.n. in Africa) is een veel grotere oorzaak van voedseltekort en honger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar ook bronnen voor, WHuls?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fynnya
Nou cijfers heb ik zo niet bij de hand maar ik heb zelf als kleine zelfstandige altijd in de landbouw gewerkt.
In de jaren 70 ging alles in de interventie omdat er te veel voedsel werd geproduceerd, nu gebruiken ze meer braakligging en omzetting naar natuurbeheer. Woestijngronden in vruchtbare grond omzetten is bijv. Israël veel mee bezig met goede resultaten. In derdewereldlanden waar voedselgebrek is komt hoofdzakelijk doordat ze stammenoorlogen belangrijker vinden dan voedsel.
Maar ook corruptie, mensen die al het geld en macht naar zich toetrekken.
In dat soort gebieden begonnen ze al vanaf de jaren 50 met watergebrek en gaf men ze hulp.
Maar waarom is er dan nog steeds geen waterbron geslagen bij elk dorp?
Geen voedsel meer laten bederven! Er wordt ongelooflijk veel voedsel weggegooid.
Geen vlees meer eten. Soja is een proteïnebron die eetbaar is voor de mens. Echter, we verwerken 90 tot 95% van de soja tot veevoeder. Het vee gebruiken we als tussenbron om proteïnen op te nemen. Dat is jammer, want per kg vlees is er 4 kg soja gebruikt. Dus moest je je vlees integraal vervangen door soja (wat uiteraard niet hoeft) kan je met dezelfde hoeveelheid soja 4x zoveel mensen voeden.
(Als je stopt vlees te eten, zorg er dan wel voor dat je nog zuivel en/of eieren binnenkrijgt, anders kun je een b12-tekort krijgen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vlees bestaat wel uit iets meer dan alleen proteïnen. Je hebt ook ijzer nodig en dat haal je voornl. uit vlees. En om je B12 op peil te houden, heb je inderdaad vlees of zuivel nodig. Dus als je vlees weglaat, moet je meer zuivel hebben en hebben we dus ook weer meer melkkoeien nodig en is de veestapel dus nog steeds niet kleiner. Zo ga je dat niet oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt niet méér zuivel nodig. Integendeel, de mens kan jaren voort op zijn B12-voorraad, opgeslagen in de lever. Bovendien heeft men helemaal niet zoveel B12 nodig. Als je je gewone porties zuivel behoudt en stopt met het eten van vlees zul je geen B12-tekort krijgen. Dus dat men dan meer zuivel nodig heeft klopt niet. Mag ik vragen waarom je dat denkt, waar je de informatie haalt dat mensen die geen vlees eten meer zuivel nodig hebben? Vlees is misschien wel de grootste, maar zeker niet de enige grote bron van ijzer. Ook in zeewier, granen, peulvruchten (vooral linzen), bepaalde groenten,... vind je ijzer terug. Dus het is helemaal niet moeilijk zonder het eten van vlees je ijzer op peil te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IJzer kan je ook uit een heleboel ander voedsel halen. Zelfs veganistisch (dus helemaal geen dierlijk voedsel) is voor mensen die geen risicogeval zijn geen probleem qua ijzer. De veganistische niet-risicogroepen hebben niet vaker een ijzertekort dan de vleesetende. Alleen mensen die tot de risicogroepen behoren (zoals vruchtbare vrouwen) zullen met vegetarisch of veganistisch voedsel wat meer maatregelen nemen.
Maar wanneer je bewust ijzerrijk plantaardig voedsel eet, vitamine c-rijke producten bij elke maaltijd, en geen producten bij de maaltijd die de ijzeropname sterk tegengaan; kan je dit goed compenseren en is het voor de meeste mensen geen probleem meer. Als je als vleeseter weinig zuivel en ei at, en nu het vlees weglaat, moet je wel extra B12 binnenkrijgen. Als je voorheen vlees én veel zuivel en ei at (en dat doen behoorlijk veel mensen), hoef je er nu niet meer van te nemen.
Maar extra B12 hoeft niet per se via zuivel, vlees en ei, je kan ook B12 uit supplementen halen, of uit verrijkt plantaardig voedsel. Deze B12 is niet chemisch, maar gewoon dezelfde stof als B12 uit voedsel, en even gezond en effectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya: IJzer uit plantaardig voedsel wordt slecht opgenomen door je lichaam. Even een bordje spinazie eten is niet voldoende. Het klopt dat je B12 uit bepaalde soorten voedsel kunt halen, maar dat is maar in beperkte mate aanwezig. Als de hele wereldbevolking daar zijn B12 uit zou moeten halen, was er bij lange na niet genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lievevrouwe: Jaren ermee voort kunnen, is niet hetzelfde als zonder kunnen, nooit meer nodig hebben. De voorraad moet uiteindelijk wel weer aangevuld worden en dan is slechts een of twee glaasjes melk per dag drinken echt niet voldoende. Waar ik 't vandaan haal? Ik ben zelf veganist geweest en heb 't allemaal eens goed bekeken. Wat ijzer betreft: ik heb eerder al gezegd dat heemijzer (bloedgebonden ijzer) vele malen makkelijker opgenomen wordt door je lichaam dan non-heemijzer. Van het in groenten aanwezige ijzer wordt een heel groot deel niet opgenomen door het lichaam. Je moet dus enorme hoeveelheden groente eten om voldoende ijzer binnen te krijgen. Het kan op zich wel, voor individuele personen, maar je kunt niet de gehele wereldbevolking overschakelen, omdat je dan niet voldoende alternatieve bronnen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar: vitamine C daarentegen bevordert de opname van ijzer. Dus eet een sinaasappel bij dat bordje spinazie :)
Waarom denk je trouwens dat er zonder vlees niet voldoende B12 zou zijn voor de wereldbevolking?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Widar: dan is het inderdaad geen oplossing voor de volledige wereldbevolking. Maar zolang de westerse wereld 300 gram vlees per dag eet (wat je eigenlijk maar per week nodig hebt) lijkt het me wel te helpen zelf, ter compensatie, vleesconsumptie te vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je driekwart liter melk per persoon per dag zou moeten drinken, of 5 eieren, of 40 plakken kaas en er dus nog steeds heel veel vee nodig zou zijn, waar men nu juist vanaf zou willen. Omdat buiten Europeanen en enkele Afrikaanse volkeren mensen melk niet eens kunnen verteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lievevrouwe: We eten inderdaad teveel vlees. Persoonlijk eet ik bij lange na geen 300 gram vlees per dag (daar heb ik de centen niet eens voor), maar nog wel 2x de benodigde hoeveelheid. Ik ben ook van plan dat aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5 eieren per dàg? :O
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, 1 ei bevat 20% van de ADH voor B12. Dus als je alle B12 uitsluitend uit eieren zou (willen) halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet precies waarom er een ADH voor B12 zou zijn als iedereen zo'n voorraad heeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die voorraad ook weer opraakt, hij is niet onbeperkt. Je lichaam kan tot een bepaalde hoeveelheid opslaan en daarboven slaat 't niks meer op. Stop je dan met B12 innemen, dan raakt je vooraad langzaam op, want je lichaam verbruikt 't wel, dus zul je 'm uiteindelijk wel weer aan moeten vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je dan niet om het jaar je voorraad "bijvullen"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat vast beter als je het geleidelijk aan doet, maar los daarvan, waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodat niet iedereen vijf eieren per dag zou moeten eten :) Ik wil weten of het theoretisch mogelijk is dat de volledige wereldbevolking geen vlees meer eet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou je in 1 dag 365 x 5 = heel veel eieren moeten eten en waarschijnlijk nog wel meer, omdat hoe meer je tegelijkertijd in je lichaam stopt, hoe minder het ervan opneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Lievevrouwe:
Vanuit onze B12-voorraad gaat er een eigen B12-kringloopje door ons lichaam die grotendeels voldoet. Maar omdat d2 afgegeven B12 niet 100% perfect weer wordt opgenomen, wordt je voorraad steeds kleiner. Daarnaast verlies je B12 via urine, menstruatie, zaadlozingen, bloedverlies bij wondjes, etc.
Dat verlies moet je compenseren door B12 uit voeding of supplementen binnen te krijgen. @Widar:
Waarom zou er niet voor de hele wereldbevolking genoeg B12 zijn zonder dierlijk voedsel? Een bakje suiker en wat micro-organismen is alles dat je nodig hebt. B12 wordt gemaakt door micro-organismen (die ook in de maag van dieren wonen), en die kunnen zich voeden met suiker. Op die manier wordt ook de B12 voor supplementen en verrijkt plantaardig voedsel (sojamelk, vleesvervangers, etc.) gemaakt.
Ik heb werkelijk geen idee hoe makkelijk of moeilijk deze micro-organismen zich voortplanten, maar ik zou verwachten dat een tekort hieraan niet snel zou voorkomen. Wat ijzer betreft: wat je zegt over de opneembaarheid klopt. Maar vegetariërs krijgen gemiddeld ook meer ijzer binnen, wat al voor een deel compenseert. En als je ijzerrijk voedsel als peulvruchten en zaden gebruikt met een vitamine c-rijk product erbij, is het helemaal niet moeilijk om genoeg ijzer binnen te krijgen.
Als vegetariër of veganist hoef je dus helemaal niet "enorme hoeveelheden groente" te eten.
De gemiddelde vegetariër en veganist hebben ook geen ijzertekort.
IJzer is pas een probleem bij de risicogroepen zoals vruchtbare vrouwen, zij hebben gemiddeld iets vaker een ijzertekort. Maar met bovenstaande tips en nog wat kleine aanpassingen, kunnen ze dit compenseren en hoeven ze niet slechter uit te zijn dan vleesetende vruchtbare vrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Fynnya: Wist ik niet, dat B12 ook door middel van fermentatie van suiker kan worden geproduceerd, dus ik ben even gaan zoeken. Interessant. Vooralsnog lees ik over allerlei productieprocessen waardoor ik 't eindproduct absoluut niet meer natuurlijk vindt en ik zou juist graag een meer natuurlijke voeding willen. Maar goed, ik zal me even puur tot de B12-kwestie beperken. Deze pagina bevat veel info over verschillende methoden: http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD7.HTM Wat ik er zo van begrijp, is dat de productie een moeizaam proces is met een lage opbrengst vergeleken met wat je erin moet stoppen (enkele milligrammen per liter input). Ik denk dat je veel teveel suiker nodig zou hebben om de gehele wereldbevolking te voorzien. Ook zijn er andere ingrediënten nodig (bijvoorbeeld kobaltnitraat) waaraan dan wel eens een tekort zou kunnen zijn. En dan zit je nog met het afval. Wat doe je met de troep die je overhoudt? Ik ga 'm bewaren en later nog eens goed bekijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar:
Het klinkt misschien als niet erg efficiënt, maar als je het doorberekent met hoeveel B12 we dagelijks nodig hebben, kom je op een héél ander beeld.
Dan heb je per persoon maar 2 liter melasse per jaar nodig, tot zelfs maar 18 ml melasse per jaar....
Of 0.3 gram fruitafval per dag, of zelfs 0.01 gram.
Met één enkele banaan kan je dan dus genoeg B12 produceren voor een jaar of zelfs meerdere jaren. Geen enkel probleem dus.
Tenzij ik ergens een rekenfout gemaakt heb, dus je mag gerust meerekenen :) Volgens jouw bron: "De hoogste opbrengsten worden verkregen met Propionbacterium freudenreichii (19 mg per liter); Propionbacterium shermanii (23 mg per liter); en Pseudomonas denitrificans (60 mg per liter).
Pseudomonas en Propionbacterium groeien op melasse en hebben de allerhoogste opbrengst. Deze twee soorten worden tegenwoordig in de industrie het meest gebruikt. ...
Met Methanobacterium op fruitafval wordt bijvoorbeeld een opbrengst van 306 mg per kg bereikt." Per dag hebben we volgens de Nederlandse aanbevelingehttp://www.goeievraag.nl/vraag/meehelpen-voedseltekort-minder-hoef-eten.275115n 3 mcg nodig. Als je het in één portie per dag neemt, als supplement, wordt aangeraden 10 of zelfs 25-100 mcg per dag te nemen, omdat je bij één keer per dag maar heel weinig ervan opneemt.
1 mg = 1000 mcg. Zelfs als we uitgaan van die allerhoogste aanbeveling, en die minst productieve bacterie van bovenstaand rijtje, heb je bij 1 liter melasse genoeg B12 voor 190 dagen, dus minder dan 2 liter per jaar. En als je uitgaat van van die productiefste bacterie heb je maar iets meer dan een halve liter nodig per jaar. En dan heb je het dus over de allerhoogste aanbevelingen. Als je plantaardig voedsel verrijkt met B12, zodat je dus meerdere keren per dag een klein beetje B12 binnenkrijgt, heb je maar 3 mcg nodig, en zou je met 1 liter melasse dus 50 mensen een heel jaar kunnen voeden. Fruitafval: 306 mg per kg = 306 mcg per gram. Gedeeld door 100 of 3 mcg, is 0.3 of 0.01 gram fruitafval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Per persoon lijkt het dat je weinig nodig hebt en dat is ook zo. Maar voor 6-7 miljard mensen wordt het een ander verhaal. Dat verhaal heb ik nog niet goed genoeg bekeken, zoals ik hierboven al zei. Ook heb je in je verhaal niet gekeken naar andere zaken die nodig zijn bij de productie. Kobaltnitraat had ik al genoemd. Wat er bij het scheiden van de B12 uit de "melassezooi" wordt gebruikt, weet ik niet, maar het is wel iets dat nodig is en dat ook problemen ivm tekorten zou kunnen opleveren. Het zou zomaar kunnen dat andere factoren dan de hoeveelheid melasse/fruit of de hoeveelheid geproduceerde B12 de beperkende factoren zijn.
Minder weggooien. Je boodschappen zo plannen, dat je precies koopt wat je opeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan gooien supermarkten en groothandelaren nog steeds net zo veel voedsel weg.
Het voedsel dat we hier "teveel" hebben naar het land brengen waar een tekort is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel van ons voedsel halen we juist op plekken waar de mensen zélf een tekort hebben, omdat wij al het voedsel opkopen dat zij produceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef dan is aan welke producten uit Afrika komen wat wij als voedsel gebruiken, met Afrika bedoel ik de zuidelijk Sahara gordel waar veel hongersnood heerst.
Jij hoeft niet minder te gaan eten.

Hoewel het hardnekkige beeld blijft bestaan dat voedselschaarste de oorzaak is van de honger in de wereld, is dit dus beslist niet het geval.
Intensievere landbouwmethoden zijn onnodig en vormen slechts een handelsproduct van de bedenkers. Zo gooit een gemiddeld Nederlands gezin volgens Milieu Centraal per jaar zo'n 165 kilo voedsel weg. Dit is ongeveer zes winkelwagentjes vol. Drie hiervan bevatten brood-, vlees- en drankresten. De andere drie wagentjes zitten vol met voedsel dat nog in de verpakking zit.

Jaarlijks gooien we tien procent van ons voedsel onnodig weg. Omdat we:
meer hebben gekocht dan nodig
meer hebben gekookt dan nodig
het niet goed bewaren
denken dat we er ziek van worden
de onzin van de houdbaarheidsdatum

En dat weggooien is meestal echt niet nodig.
Daarom is er bijvoorbeeld de "Over Datum Eetclub".

http://www.overdatum.org/

En niet alleen de mensen zelf.
Ook boeren, supermarkten, groothandels, veilingen:
overal wordt ontzettend veel onnodig voedsel doorgedraaid, weggegooid, afgevoerd.

Er is dus niet zo zeer een voedsteltekort als wel
een slechte voedselverdeling.

Ga er meer over lezen.
Zorg dat je weet waar je het over hebt.
Praat er over in je omgeving.
Zorg voor bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Zo min mogelijk voedsel weggooien. Dus je inkopen zo plannen dat je geen ongebruikte spullen laat bederven, een 'kliekjes-dag' instellen in plaats van steeds de laatste 150 gram die over is, weggooien, dingen invriezen die je niet in één keer kunt opmaken, etc.
-Minder vlees eten. Is al genoemd. Kan me voorstellen dat geen vlees eten misschien een grote stap is, maar met drie keer per week vlees in plaats van elke dag, draag je echt al bij tot een gezonder evenwicht in de voedselproductie.
-Zoveel mogelijk 'eerlijke' producten kopen. Dus kinderarbeidvrije spullen, producten met een max havelaar logo, etc. Door eerlijke producten te kopen, draag je eraan bij dat boeren die cacao, rijst, en andere zaken verbouwen, een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Zo kunnen zij zelf ook eten van de handel in ons eten.
-Misschien daarnaast ook ontwikkelingswerk steunen, of een organisatie die in Nederland armoede en honger bestrijdt? Zoek een organisatie die werk doet waar jij echt achter kunt staan, dan voelt geven een stuk nuttiger.

De suggestie om soja-producten in plaats van vlees te kopen is misschien niet heel goed, omdat juist aan de productie van soja op de meeste plaatsen een behoorlijk 'luchtje' zit. Lees je dus een beetje in over de achtergrond van verschillende producten, dan kun je verstandige keuzes maken wat dit betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, ook voor de uiteenlopende mogelijkheden.
Nog een kleine opmerking wat betreft de soja: Het is inderdaad milieuvriendelijker om proteïnebronnen te gebruiken die gewoon in Nederland kunnen groeien, en ook daarnaast is soja mogelijk niet de beste keuze om vlees mee te vervangen.
Er zijn ook genoeg andere opties: andere peulvruchten, noten en zaden, kant-en-klare vleesvervangers op basis van bijv. kikkererwten (falafel), lupine (Lustice) of paddestoelachtige schimmels (Quorn). Maar onthoud daarbij wel dat je voor vlees en kaas meer soja nodig hebt dan voor tofu, tempeh en kant-en-klare vleesvervangers op basis van soja. Met andere woorden: als je een sojaproduct eet, gebruik je indirect meestal minder soja dan wanneer je vlees of kaas eet.