Het lijkt wel alsof mijn servies 'op' is. Kan dat?

Ik heb een paar jaar geleden een nieuw servies gekocht. Dat zijn van die dozen bij Blokker of Marskramer waar je dan van elk ding 4 stuks in heb zitten. Ik heb daarvan 3 dozen gekocht zodat ik een 12-delig servies had. Maar de laatste tijd lijkt het wel alsof er steeds vaker barstjes komen in de borden (mokken gebruiken we niet zoveel).

Kostte ook niet zoveel, maar kan een dergelijk servies na een bepaalde tijd 'op' zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Ja een servies kan wel degelijk slijten, zeker door het afwassen, maar ook de borden door het ' krassen' van bestek bv. In de bovenste laag komen kleine barstjes, dan komt er vocht bij en op een gegeven moment is het, einde servies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is net als met lampen, gaat er één stuk, dan volgen er meer ;)

Andere antwoorden (7)

Ja bij mij komen er kleine scheurtjes en barsten.
ook krassen enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan.

- Er zit natuurlijk verschil in kwaliteit tussen verschillend servies. Wellicht is dit een lage kwaliteit waardoor er snel barstjes in ontstaan.
- Natuurlijk weten we niet hoe je er mee bent omgegaan, maar het is normaal dat je op een gegeven moment toe bent aan nieuw servies. 3 jaar is wel erg kort, maar het kan ook komen door het veelvuldig gebruiken of de kwaliteit van het servies en/of de manier van omgaan met het servies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Mijn Ikeaborden, een paar jaar oud slechts, beginnen ook steeds meer barstjes te vertonen, ééntje is er al gebroken, zat een barst in, die steeds langer werd. Het is te herleiden naar de kwaliteit van het gebruikte materiaal. (goedkoop is duurkoop is het gezegde en daar zit wat in, volgens mij).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten @deze....., en minder pijn in je buik als je eens iets laat vallen
Ik heb ook zo'n goedkoop servies.

Daar heb ik toen twee dozen van gekocht, iedere doos was 6-persoons.
Wij gebruiken dat al jaren en er is wel eens een bord kapot gevallen, maar verder niets mis.

Ik kan me echter heel goed voorstellen dat de afwerking, dus het verven en bakken bij dit soort goedkoop serviesgoed, van mindere kwaliteit is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardewerkservies is meestal ook veel kwetsbaarder dan porceleijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je vertellen dat het niet uitmaakt of het duur of goedkoop is.
Wij hebben het groene boer en bond servies gekocht, en dat is echt niet goedkoop, en ook daar krijg je het craquelé effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ga er bij gebruik van serviesgoed altijd van uit dat slijtage zal optreden, maar ook heel goed grotendeels beperkt kan worden. Vooral aardewerk, dat op veel lagere temperatuur is gebakken dan porselein, heeft nogal te lijden van grote temperatuurwisselingen. Het materiaal zal altijd uitzetten bij warmte en weer krimpen bij lagere temperaturen. Wanneer de temperatuurwisseling geleidelijk gaat kan het materiaal zich rustig aanpassen aan die nieuwe temperatuur. Wanneer dit te snel gaat knapt de glazuurlaag en treden er haarscheurtjes op. Dit is hetzelfde proces als bij glas, dat knapt kapot wanneer het plotseling in heet water komt. Bij porselein zal het ontstaan van haarscheurtjes niet of slechts bij hoge uitzondering voorkomen. Als haarscheurtjes eenmaal aanwezig zijn zullen ze nooit meer verdwijnen en is de beschermende functie van het glazuur op het aardewerk aangetast. Nu kunnen er sappen, kleurstoffen en vetten in het onderliggende poreuze aardewerk trekken hetgeen een nare lucht, een vuil uiterlijk, of een vlekkig aanzien kan geven aan het serviesgoed. Soms zijn dit soort vlekken weg te krijgen met agressieve middelen of door uitkoken met soda, maar vaak ook niet. Bedenk wel dat bij dit soort glazuurbeschadiging ook later weer opnieuw vlekken kunnen ontstaan. Laat uw servies dus altijd eerst op kamertemperatuur komen wanneer het opgeslagen heeft gestaan (in garage of schuur) Pas daarna afwassen in niet te heet water. Verwarm uw serviesgoed voor gebruik, zodat het niet te veel zal schrikken wanneer er b.v hete soep in komt. Het is niet alleen veilig tegen craquelures (haarscheurtjes) maar komt natuurlijk ook de warmte van de gerechten ten goede.