In principe zijn alle rijpe appels eetbaar. Het is nadrukkelijk "de bedoeling" dat de appel gegeten wordt om zo de zaden te verspreiden. De vrucht is onderdeel van het verspreidingmechanisme en dient niet als voedsel voor de (nieuwe) plant. Dat voedsel zit in de pit.

Niet alle appels zijn echter lekker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien een wat directer antwoord op je vraag:

De onrijpe appel (of sierappel) kan

- zuur zijn
- heel erg hard.
- zonder smaak
- zonder suiker (dus alleen zetmeel bevatten)

Dat is niet lekker en daarmee oneetbaar.

Toegevoegd na 20 minuten:
... en iemand kan ermee geknoeid hebben ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor ons mensen zijn sommige appels niet eetbaar,maar vruchten zijn er om het zaad dat ze dragen te(laten) verspreiden en dat is nu juist wat wij mensen bijna nooit doen! De dieren die ook appels eten hebben niet zo'n exclusieve smaak als mensen en verspreiden zo de zaden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zou je denken van oogappels: Prima te eten op appelwangen, ook goed eetbaar.
Appels die stoffen bevatten die wij niet kunnen verteren worden niet eetbaar genoemd, maar niets nelet je om ze in je mond te duwen. Misschien ga je er dood aan, maar dan weet je tenminste wel dat je die appel net niet moet eten.