Hoevaak maat je de frietpan schoon?

Onze frituurpan maken we regelmatig schoon. Maar we gebruiken de pan maar 1 keer in de week voor een aantal snacks. Soms als er kids komen eten of Fam. Komt 2 keer in de week. We maken hem ieder kwartaal schoon. Maar onze vraag is dus. Hoevaak maakt men een frietpan goed schoon. Kijk als je na het bakken een keer knoeit maak je het direct schoon. Maar verversen en goed schoonmaken bedoelen we. Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.4K

Antwoorden (8)

Als het vet walmt, verversen. Als de olie troebel is, verversen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus niet aan een bepaalde tijd verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn 'setjes' te koop met teststrookjes om de kwaliteit van het frituurvet/de olie te testen op (afgenomen) kwaliteit. Is vervanging noodzakelijk dan is dát een mooi moment om de pan te reinigen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na tien tot hooguit twaalf keer bakken is het vet toch wel aan vervanging toe, vooral wanneer je er gepaneerde snacks in hebt gebakken (dan vaak zelfs al eerder). Daarna wordt het wel steeds een stuk ongezonder om in hetzelfde vet te blijven bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen leuke klus en je bent er altijd langer mee bezig dan je zou willen: het schoonmaken van de frituurpan. Vandaag vertel ik je hoe je je frituurpan het beste kunt schoonmaken en hoe vaak je het frituurvet moet verversen!

Hoe vaak je je frituurvet moet verversen, hangt natuurlijk af van hoe en hoe vaak je ‘m gebruikt. Hoe vaker je hem gebruikt, hoe sneller je hem ook weer moet schoonmaken. Dat is logisch. Maar het hangt ook af van het soort producten die je frituurt. Als je producten frituurt die veel water bevatten, vervuilt het vet sneller. Ook producten met paneermeel, zoals kroketten of kaassoufflés, vervuilen het vet snel. Maar hoe kun je nou zien wanneer je moet verversen? Dat kun je zien aan de volgende punten:

Let op de kleur van het vet/de olie: hoe donkerder geel hoe slechter.
Wordt het vet/de olie stroperig? Dan is het tijd om te verversen!
Gaat de olie of het frituurvet walmen of vertoont het schuimbellen langs de wand van de pan? Ja, ook dan is het echt tijd!
Bakken de frietjes en andere snacks niet langer droog krokant en krijgen ze een sterke smaak? Dan weet je wat je te doen staat!
Als je het frituurvet of de olie langer dan 3 maanden niet hebt gebruikt, is het sowieso tijd om te verversen!

Toegevoegd na 37 seconden:
http://www.vandijkie.nl/2010/10/03/huishoudtip-frituurpan-schoonmaken/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de verpakking van frituurolie staat dat je het 8 tot 10 keer kunt gebruiken.

Misschien ben ik erg voorzichtig, maar met kip neem ik geen risico. Als ik er kipkluifjes, in gefrituurd heb, doe ik de olie daarna direct weg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is ook aan te raden om na gebruik van de pan, eventuele losdrijvende etensresten te verwijderen.
Anders kunnen deze bij een volgend gebruik gaan verbranden en dat maakt de frituurolie bepaalt niet gezonder.

Met kokosvet kun je vaker frituren dan met frituurolie, en is nog een stuk gezonder ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Licht eraan hoevaak je patat bakt

Toegevoegd na 44 seconden:
Als je een keer in de week bakt ongeveer 1 keer in de drie maanden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemiddeld wordt er na 10 bakbeurten aangeraden om het te verversen:

Vervang de olie gemiddeld na 10 bakbeurten, je kunt het meestal wel zien aan de kleur (stroperig, donker van kleur).
Doe niet te veel etenswaren in het frituurmandje, de temperatuur van de olie zal dan snel dalen. De inhoud van het mandje zal onvoldoende snel dichtschroeien en meer vet opnemen.
Na het frituren de inhoud van het mandje laten uitlekken op absorberend papier.
De verbrande restjes na ieder gebruik van de friteuse verwijderen.
Doe niet te veel vet in de pan, meestal staat het aangegeven met maatstreepjes wat de minimale hoeveelheid is en de maximale hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat frituurvet door gebruik in kwaliteit achteruit gaat, moet het tijdig worden ververst. Maar hoe constateer je dat het vet moet worden ververst? Je kunt het zien, ruiken en proeven:

* de kleur verandert, het vet wordt donkerder
* de viscositeit neemt toe, het vet wordt stroperiger
* de schuimvorming verandert: nieuw vet vormt grote bellen die snel verdwijnen. Bij ouder vet ontstaan kleine belletjes die slechts langzaam wegtrekken
smaak en geur van gefrituurde frites of snacks veranderen. * Een ranzige smaak en geur, vaak pas herkenbaar als de producten zijn afgekoeld, duidt op de aanwezigheid van afbraakproducten in (te) lang gebruikt vet
rookontwikkeling.
* Veel ondernemers verversen frituurvet op basis van ervaring. Toets die ervaring regelmatig met meetapparatuur en vraag uw frituurvetleverancier naar een advies op maat.
* Maak de bakapparatuur regelmatig schoon volgens de gebruiksaanwijzing.
* Bijvullen levert geen kwaliteitsverbetering van het vet op.

Filter het vet minimaal na gebruik om kruimels en voedseldeeltjes te verwijderen.