Als je de oven voorverwarmd hebt tot bv 200 graden en je daarna de deur open doet om er iets in te zetten gaat de temperatuur toch drastisch omlaag?

Zie ik het verkeerd? Ik heb vanmiddag wat kip in de oven gedaan nadat ik het volgens het recept heb voorverwarmd tot 200 graden. Het in de oven doen van de kip duurde iets langer dan voorzien dus dan heeft dat hele voorverwarmen toch weinig tot geen zin?
De oven moet dan toch weer even erover doen om op die 200 graden te komen.
Wat is dan het nut van voorverwarmen eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

Dat zie je goed! Het is inderdaad klinkklare onzin om je oven voor te verwarmen en wat mij betreft domme energieverspilling.

De ENIGE reden dat men over voorverwarmen rept, is omdat de ene oven sneller warm is dan de andere. En dan kan je geen EXACTE tijdsduur in je recepten opnemen! Echt, dat is de enige geldige (domme) reden.

Per oven moet je even zelf uitzoeken hoeveel minuten je moet optellen bij de tijden die op de verpakking van het voedesel staan: ik tel er gewoon zo'n 6 minuten bij op, voor mijn oven.
Gaat altijd perfect. Het is simpelweg een kwestie van even je oven leren kennen. Die ken je wel na 3x iets verwarmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sluit ik mij geheel bij aan: +je http://forum.fok.nl/topic/1479820

Andere antwoorden (4)

Voorverwarmen is niet altijd nodig, maar soms wel.

Er zijn twee redenen waarom voorverwarmen WEL nuttig is.

--

De eerste reden is, dat elke oven een andere tijd nodig heeft om warm te worden. De receptschrijver kan niet weten hoe lang *jouw* oven daarvoor nodig heeft. De enige manier die de receptschrijver heeft om ervoor te zorgen dat het gerecht lukt, is te zeggen dat de oven moet worden voorverwarmd. Alleen dan kan hij zeggen dat je het gerecht bijvoorbeeld 20 minuten in de oven moet zetten.

Als jij jouw oven kent, weet je bijvoorbeeld dat je in dat geval ook met een koude oven kunt beginnen, en dan je gerecht bijvoorbeeld 22 minuten moet laten staan. Terwijl ik, met mijn goedkope oventje, weet dat ik het gerecht maar liefst 25 minuten moet laten staan als ik met een koude oven begin, omdat mijn oven niet zo krachtig is en daardoor veel langzamer opwarmt.

--

De tweede reden is, dat het voor sommige gerechten wel degelijk uitmaakt of ze meteen in een hete oven worden gezet, of juist wat langer in een oven staan die geleidelijk warm wordt.

Neem bijvoorbeeld brood waarvan je het deeg met echte gist hebt laten rijzen. Als het deeg voldoende gerezen is, zet je het in de oven, en vanaf dat moment mag het deeg niet te veel verder rijzen.

Zet je het deeg in een voorverwarmde oven, dan wordt het deeg zo snel warm, dat de gistcellen snel zullen sterven, en het brood dus in de oven nauwelijk narijst.

Zet je het deeg daarentegen in een koude oven, dan wordt het deeg langzaam warm. De gist vindt dat in het begin heerlijk comfortabel. Gevolg: je brood rijst nog een flink eind door nadat je het in de oven zet.

--

Maar, zoals eerder vermeld: dit geldt niet voor alle gerechten. Er zijn genoeg gerechten die je in een koude oven kunt zetten; het enige dat je dan hoeft te doen is je oven wat langer aan te laten staan.

--

Dan over het afkoelen van de oven zodra jij de deur opendoet. Dat is niet zo erg. Het opwarmen van de oven duurt voornamelijk zo lang, omdat de oven zélf warm moet worden. De lucht die *in* de oven zit, is zó warm, en dat kost dan ook nauwelijks energie.

Doe jij de deur open, dan is die warme lucht meteen weg, maar de oven zelf is nog warm. De nieuwe, koude lucht wordt daardoor binnen enkele seconden opgewarmd nadat jij de deur weer sluit.

Toegevoegd na 3 minuten:

Zie kleine toevoeging in een reactie onder dit antwoord - de toevoeging paste hier niet meer vanwege de lengte.
Cryofiel
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Toevoeging: Vergelijk je oven met een koud huis. Wanneer je na een wintervakantie terugkomt in een koud huis, duurt het behoorlijk lang voordat je je huis hebt warmgestookt. Dat komt doordat je ook alle muren, vloeren, plafonds en meubels moet opwarmen. Wanneer het huis echter al warm is (vergelijk: de voorverwarmde oven) en je zet tien minuten lang alle ramen tegen elkaar open om flink te luchten, dan is het in huis ook koud - de warme lucht is immers weg, en er is koude buitenlucht voor in de plaats gekomen. Maar als je nu de ramen weer sluit, is het huis binnen heel korte tijd weer warm. Dat komt doordat je nu alleen de lucht in huis hoeft te verwarmen, terwijl het huis zelf al warm is. Precies zo gaat het bij een voorverwarmde oven waarbij jij het deurtje even opendoet om er iets in te zetten.
De lucht opnieuw verwarmen kost niet zoveel extra energie, maar de metalen aan de binnenkant van de oven zijn wel gloeiend heet na het voorverwarmen. Daardoor is de lucht na een paar seconden weer terug op de 200 graden, in plaats van dat al het metaalwerk ook nog verhit moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nauwelijks te merken! Maar goed gezien ;) Als je bijvoorbeeld teveel frituurvoedsel in de frituur gooit smaken ze ook altijd minder door het afkoelen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oven hoeft ook niet bij alles voor te verwarmen tot de temperatuur bereikt is. Meestal staat het specifiek bij het recept aangegeven omdat het gerecht, indien je het in een koude oven zou zetten, teveel kans heeft om uit te drogen, door de lage temperatuur voor het uiteindelijk gebakken wordt. Dit is vooral het geval bij cake bijv.
Heb je een hete lucht oven, dan hoeft het meestal niet.
Deze is dan ook veel sneller warm dan een conventionele oven en weer heel snel op temperatuur,
amc