Ja, dat is heel ongezond. Zie onderstaand (gegoogeld) antwoord, met weliswaar een hoop moeilijke woorden, maar duidelijk wordt gemaakt dat het niet goed voor je is.

het zetmeel dat in de aardappel zit, zit ingesloten in een granule; tijdens het koken gelatiniseert het zetmeel en hierbij komt eigenlijk de inhoud van deze granule vrij waardoor het amylose en het amylopectine (de twee polymeren die in zetmeel zitten; zijn op zich polymeren van glucose) beschikbaar worden voor vertering. Als de granules niet open gebarsten zijn, kunnen onze verteringsenzymen het amylose en amylopectine niet bereiken en wordt het zetmeel dus niet verteerbaar. De niet verteerde granules komen dan in de dikke darm terecht en daar gaan de darmbacteriën de granules beginnen afbreken en de overmaat aan polysacchariden die erin zit gaan beginnen verteren; resultaat: veel gasproductie : met als gevolg voor ons: krampen, flatulentie en zelf diarrhee denk ik.
Niet doen dus, want u zult het geen leuke ervaring vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo veel moeilijke woorden voor aardappels!

Andere antwoorden (6)

Als het er niet teveel zijn,niet. Maar lijkt me wel onsmakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan beter de groene (onrijpe) gedeeltes niet eten, die zijn giftig, maar in welke mate kan ik niet zeggen.
14 jaar geleden
De aardappel komt oorspronkelijk uit Peru en werd in de 16e eeuw over de hele wereld verspreid door toedoen van de Spanjaarden. De latijnse naam is Solanum tuberosum. De knol van de aardappel bestaat vnl. uit zetmeel, eiwit en water. De groene delen, de bessen en de spruiten bevatten een giftig alkaloïde, solanine genaamd dat in geringe mate ook in de knollen voorkomt.
Ook aardappels die door het licht groen zijn geworden zijn giftig en ook de groene plekken dient men te verwijderen. Kiemende aardappelen bevatten een hoger gehalte aan solanine en dat blijft ook na het koken aanwezig.

Aardappelen behoren tot dezelfde familie als de wolfskers, bella donna (betekent schone vrouw, i.v.m. de pupilverwijdende en daarmee schoonheid verhogende werking) De bijnamen van de wolfskers zeggen al genoeg, nl. doodkruid, dolkruid en lijkbes.

Toch wordt de rauwe aardappel in ook in de natuurgeneeskunde toegepast (zie link)
Men kan beter de dosering van 1 rauwe aardappel per dag niet overschrijden.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dan word je ziek dus ik zou het niet doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede herinneringen aan de winter van 1944?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja rauwe aardappelen eten is niet goed