Het is een rode natuurlijke kleurstof. Het werd gebruikt voor het kleuren van dranken (Campari), koek, taart, ijs, pudding, vis, hartige taarten, snoep, ingelegde kersen, tomaten en later in kauwgum, pillen en hoestpastilles. In cosmetica werd het het belangrijkste bestanddeel van rouge. Karmijn wordt nog steeds in veel cosmetica toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We eten dus insecten? Lekker hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hij maakt de kleurstof aan als verdediging tegen aanvallers. Dus je eet niet het beestje zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch wel.. Hmmm, natuurlijke kleurstoffen hebben ineens een nare nasmaak. :)
Op de site hieronder staat onder andere dit over E120

Bereiding/oorsprong:
E120 is een rode kleurstof, onttrokken aan de geplette lijfjes van schildluizen. De luizen worden fijngestampt en het vocht wordt gemengd met andere stoffen (bvb. tin) om het kleurechter te maken.
Algemene opmerking:
Enkel de vrouwtjesluizen worden gebruikt. Er zijn 140000 luizen nodig om één kilo kleurstof te verkrijgen.
E124 is de synthetische versie van E120.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik heb er zelf trouwens ook wel eens van gehoord dat het zo is maar erg smakelijk klinkt het niet :s
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een tijdje terug een uitzending van keuringsdienst van waarde aan gewijd (of de kinderversie daarvan) erg leuk om te zien
E120: Karmijn, karmijnzuur, cochenille. Het is een natuurlijke rode kleurstof, gewonnen uit de schildluis Dactylopius coccus, die leeft op verschillende soorten schijfcactussen. Een bekend product waar het bij gebruikt wordt is de "roze koek".
Amadea