mag je als supermarkteigenaar de consument bij een onjuist product terugverwijzen naar de producent?

Zojuist was ik boodschappen aan het doen en kwam er iemand terug met een beschimmelde pot olijven (datum was nog wel goed). Supermarkteigenaar verwees de vrouw terug naar de producent, maar gaf haar wel het adres van de producent en een bewijs dat ze in de winkel was geweest. De olijven moest ze zelf terugsturen naar de producent. Is dit wettelijk toegestaan? of moet de supermarkteigenaar (als tussenverkoper) zelf contact opnemen met de producent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de supermarkt waar ik werk voorzien wij de klant altijd van een nieuw product.

Het beste antwoord

Nee, dat mag niet, die mevrouw heeft zaken gedaan met de supermarkt, en niet met de producent, dus de winkelier is degene die contact op moet nemen met de producent!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord. Jij neemt iets af van in dit geval een supermarkt, de verantwoordelijkheid van het product, de staat is volledige de plicht van de verkoper.
Doorverwijzen naar de fabriek mag niet, hij moet voor vervanging zorgen of het geld terug geven. Net zoiets als "1 jaar garantie en 2 jaar fabrieksgarantie" Onzin en mensen trappen er nog steeds in. De verkopende partij (niet zijnde particulier) is verantwoordelijk voor het goed, niet de fabriek waar het gemaakt is.
++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, jij sluit een koopovereenkomst af met de winkelier, en niet met de producent. Deze supermarkteigenaar doet in ieder geval niet aan klantenbinding! Bedankt voor je +.
Rieneke1
12 jaar geleden
zo werkt het bij een bankstel, en zo werkt het met een pot olijven, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, duidelijk antwoord

Andere antwoorden (5)

Ja dat kan, de winkeleigenaar is niet verantwoordelijk voor fouten van de producent. Ik vind dit nog een hele nette oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja ik weet dat de Albert Heijn toen ik afbakbroodjes had waar iets mis mee was dit zelf heeft opgelost. Vandaar dat ik de vraag stelde en bijv. wanneer je kleding koopt wanneer er iets mis is hoef je ook niet terug naar de producent, maar regelt de winkel dit vaak. Dus ben nieuwsgierig wat nu eigenlijk mag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal je bij AH niet meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin en is een hele slechte afhandeling! De verkopende partij, in dit geval de supermarkt eigenaar, was verplicht het goed te vervangen of het geld terug te geven. Hij levert een wanprestatie op dat moment. Hij is verantwoordelijk richting de klant, niet de fabriek.
Dit ligt eraan. Soms ligt de aansprakelijkheid ook na de verkoop van een product nog steeds bij de producent (in het geval van informatieverstrekking zoals bij foute houdbaarheidsdata) maar het kan ook zijn dat de supermarkt het product niet goed bewaard heeft. Vele producten zoals groentes en brood moeten op donkere koude of droge plaatsen bewaard worden tot het moment van verkopen. Ook Olijven zullen niet goed blijven als ze bij een te hoge tempratuur hebben gestaan (kan ook zijn na het afleveren en nog voordat ze de winkel in gaan).
dus het kan ook aan de supermarkt liggen.

Maar eerlijk gezegd vind ik de reactie van de supermarkteigenaar niet zo netjes. Een nette supermarkteigenaar geeft gewoon een nieuwe pot olijven mee, kost voor hem zo goed als niets, en er is maar een miniscuul percentage met dergelijke problemen als het goed is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkoper is ten alle tijde verantwoordelijk voor de producten, die hij/zij verkoopt.
Wat dezemeneer doet, levert hem beslist geen tevreden klanten op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut! Had ie maar niet zo stom moeten inkopen. Ietwat gechargeerd misschien, maar daar komt het wel op neer, onderschreven door de wet. +1
het is toch soms ook de verantwoordelijkheid van de producent. bijvoorbeeld je koopt een mars, en er zit geen vulling in, dan kun je wel teruggaan naar de supermarkt maar deze verwijst je toch echt door naar Mars b.v. --> die sturen je overigens een doos nieuwe marsen op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de winkelier is wettelijk aansprakelijk, hij heeft de olijven verkocht, dus hij hoort het probleem op te lossen, daarna kan hij het product terugsturen naar de producent of groothandel, die hem dat potje weer verkocht heeft.