Welke boontjes en waar te koop?

Op de lagere school heb ik ooit boontjes gekweekt in een potje met watten. Ik wil dit nu doen met mijn zoontje. Wat voor boontjes kan ik hiervoor gebruiken en waar kan ik die kopen? Dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Past je zoontje wel in zo'n potje dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik ging vanmorgen al vroeg naar therapie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O heerlijk Moolkeesje effe lachen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boontjes weet ik niet. Met tuinkers kan dat wel heel goed op natte watten. Die zaadjes kun je kopen bij een tuincentrum en ook vaak in het voorjaar in de supermarkt.
Mogelijk zitten de boontjes die jij bedoelt daar ook bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha! Ik hou t toch maar op de boontjes ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heilig boontje?

Het beste antwoord

Spruitgroenten zijn de laatste jaren sterk in opmars. Ze zijn niet alleen erg gezond en lekker, maar ook nog eens bijzonder gemakkelijk zelf te kweken. In een handomdraai tover je een vensterbank om in een krakend verse groentebar. Zaai wat microgroenten uit op een schoteltje watten of laat wat kiemgroenten ontspruiten in een glazen pot. (Kiemen worden eerder geoogst dan microgroenten, namelijk nog voor de ontwikkeling van de eerste echte blaadjes.)

Wat is er nodig:
Voor microgroenten:
•kiemzaden
•ondiepe schaaltjes of schoteltjes
•doorzichtige plastic zakjes
•1 pak watten
•zeef
•plantenspuit

Voor kiemgroenten:
•kiemzaden
•schone, glazen potten (bijvoorbeeld jampotten)

Let op: Gebruik alleen zaden die speciaal voor het kweken van spruitgroenten bedoeld zijn. 'Gewone' zaden kunnen behandeld zijn met chemische middelen.

Makkelijke microgroenten: tuinkers, mosterd, tarwe.
Makkelijke kiemgroenten: alfalfa (luzerne), taugé (mungbonen), broccoli.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt deze zaden kopen bij een tuincentrum.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een boon laten groeien

Nodig: doorzichtig potje, flinke prop watten, water, 2 of 3 bonen

Prop de watten in het potje en maak ze nat. Stop de bonen tegen de zijkant in de pot. Zet de pot op een warm en licht plekje.

Kijk elke dag wat er gebeurt.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.pieperstek.nl/lente/planten/zaden/

Toegevoegd na 13 minuten:
Dit zijn bruine bonen ook te koop bij een tuincentrum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag nog eens goed, bovenbuurvrouw, het gaat om het leuke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitgebreide antwoord. Vraag: voor de bruine bonen, kan ik daar ook een zak met van die gedroogde bruine bonen voor gebruiken (bijv van de turk)? Het is voor de fun en niet om te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, die kun je hiervoor prima gebruiken.

Andere antwoorden (5)

ik denk witte bonen, die groeien hard. kun je kopen bij de groentenman
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij deden het met bruine bonen, maar het kan vast ook met alle andere soorten. In een Turks/Marokkaanse supermarkt kan je ze goed kopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier staat beschreven hoe je het kan doen met bruine bonen: http://www.schooltv.nl/nudn/?nr=2677579&site=site_nudn&item=332908
Amadea
12 jaar geleden
Daar werd een bruine boon voor gebruikt, zie de bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zelf heb ik dat ook nog gedaan een boon in mijn sponzendoos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, + verdiend!!!
Moeten het boontjes zijn, want die komen wel nog uit, maar dat is veel te laat om nog te planten nu. Je kan ook kiemzaadjes nemen, dan heb je op een week al resultaat.
Zaad of boontjes kan je best kopen in een tuincentrum. Omdat de eetbare boontjes of zaadjes soms te oud zijn of behandeld dat ze niet meer kiemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan een (gedroogde ) witte boon zijn maar met een (pel) pinda gaat dat ook heel goed.