Hoeveel vocht moet je binnen krijgen per dag?Krijg ik te weinig binnen?

Ik drink elke dag 2 bekers thee en 2 glazen frisdrank.
Ik krijg vaak te horen dat dat te weinig is.
Ik heb daar echt genoeg aan.
Alleen als het warm is drink ik meer.
De 1 zegt dat je minimaal 1liter vocht nodig hebt,de ander zegt weer 2 liter.
Mijn broer drinkt bijv. echt de hele dag door.
Heb je met een laag lichaamsgewicht (zoals ik),misschien ook minder behoefte aan vocht dan iemand die zwaarder is?Of heeft dat er niets mee te maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Naast drinken moet je ook zorgen dat je voldoende suiker en zout binnenkrijgt.
Ik zou proberen wat meer te drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel vocht haal je al uit je eten. Die anderhalve liter die je vaak hoort, is het totaal wat je binnen moet krijgen, uit drinken EN eten samen. Ik denk dat je met die 2 bekers en 2 glazen niet te weinig krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoveel drinken als je zelf wilt, is niet zomaar gezond. Je kunt ook teveel drinken, je spoelt dan nuttige stoffen uit je lichaam.

Het beste antwoord

Om met je laatste vraag te beginnen, ja dat zal zeker meespelen, maar wat veel belangrijker is om te weten:

Je lichaam geeft een dorstseintje af als je echt moet drinken. Dus je drinkt nog niet zo gauw te weinig. Het dorstgevoel wordt alleen minder bij oudere mensen en verdwijnt zelfs bij heel oude mensen die daardoor dus kunnen uitdrogen.

Ik heb dit laatst nog in een interview op de radio met een arts gehoord. die zei ook dat je voldoende (tussen de 1 1/2 en 2 liter) vocht tot je moet nemen, maar hierbij telt alles mee:

's-ochtends bij het ontbijt in de vorm van koffie of thee of melk, eventueel de melk in een papproduct of yoghurt,
een of meer kopjes koffie, thee in de loop van de ochtend,
lunch en/of middageten, met weer koffie, thee of melk soep
verder een paar kopjes koffie/thee in de loop van de middag, kop soep tussendoor, fruit
avondeten, groente, toetje
avond kopje koffie, glaasje frisdrank, wijn.

Ik heb daarom het idee dat je iets meer zou mogen drinken, maar vind niet dat je veel te weinig drinkt. Ik zou het op een glas frisdrank houden en 3 bekers thee (zonder suiker), dat is gezonder. Frisdrank bevat veel te veel veel suiker.
Als je nog 2 glazen water extra per dag zou drinken (en dat kan ook gewoon af en toe een slokje aan de kraan, bijv. als je je handen wast). Voor het tanden poetsen of dat soort gelegenheden.

Het feit dat je meer drinkt als het warm is is prima en je moet dat natuurlijk ook doen als je veel getranspireerd hebt en/of gesport.

Het lijkt wel of we in een tijd leven dat alles moet worden overdreven. Want de hele dag loopt iedereen met flesjes watertjes te zeulen en gewoon (supergezond) kraanwater dat drinken ze niet. En constant moeten te pas en te onpas die flesjes steeds tevoorschijn komen. Kijk als het heel erg warm is prima en anders dikwijls onnodig. Ik noem het altijd maar de zoveelste hype.

Het is dus echt nergens voor nodig om 1,5 liter laat staan 2 liter water per dag (extra) te drinken, het valt zelfs af te raden, teveel water drinken is zelfs niet gezond, veel nuttige voedingsstoffen worden gewoon weggespoeld.

En heel veel water kan zelfs dodelijk zijn dan heb ik het wel over 5 liter of meer per dag, dit schijnt te zijn voorgekomen.

En bij een van de antwoorden hiervoor staat ook nog een heel goed advies om naar de kleur van je urine te kijken, meer hierover kun je vinden op de site:

www.gezondheidsnet.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'naar de kleur van je urine te kijken' Naast dat je wel meer zinnigs zegt in je relaas ben ik het daar wel mee eens. Maar pertinent niet dat alle vocht hetzelfde is als water. Want dan beweer je op de keper beschouwd dat je de benodigde hoeveelheid water binnen zou kunnen krijgen met louter drankjes als Red Bull.
Ceeve
12 jaar geleden
Waar zeg ik dat alle vocht hetzelfde is als water ?
Nee integendeel, ik vind (de hoeveelheid van een aantal glazen water) af en toe een slok zo aan de kraan, een glas en weer een paar slokken bijv. bij tanden poetsen nodig en nuttig. Dit verspreid je over de hele dag en als aanvulling op je normale voeding is dat helemaal goed en ook noodzakelijk. Maar het is veel belangrijker om goed te eten (voldoende groenten en fruit) en te drinken (hier zit dan uiteraard vanzelf ook water in).
Ja en dan zo'n drankje als Red Bull, alleen de naam alleen al, volgens mij pure troep. Nee ik ben altijd erg argwanend als er weer eens nieuwe en vooral helemaal vernieuwde producten worden gelanceerd. Dan denk ik altijd dus tot nu toe werden we bedonderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je noemde wel wijn bij je opsomming waar overal vocht in zit. Wijn lijkt me nou juist iets dat vocht kost om het te verwerken, ipv dat het vocht oplevert.
Ceeve
12 jaar geleden
Ik heb het over een glaasje, geen hele fles dus dat valt echt wel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het niet over hoeveelheden. Of je nou veel of weinig drinkt, wijn drinken kost vocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol remt de productie van het antidiuretisch hormoon, dat de nieren aanzet om water terug naar de circulatie te zenden. Dat levert vochtverlies op. Ik denk dat we het meer eens zijn dan aanvankelijk leek. Ik chargeer natuurlijk met die Red Bull troep maar ik wil er slechts mee aangeven dat water niet hetzelfde is als dranken. Dat geldt ook voor wijn, frisdrank, melk etc., hoewel de stoffen in dranken en voedingsmiddelen niet allemaal evenveel water vergen om te verwerken.

Andere antwoorden (9)

je moet minimaal 1,5 liter per dag binnen krijgen. maar met warm weer zoals nu moet je al snel minimaal 2,5 liter binnen krijgen. ligt ook aan de inspanning die je doet.
ben je fysiek druk bezig dan moet je al snel meer drinken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met biologie op school heb ik geleerd dat je minimaal 1,5 liter vocht per dag binnen moet krijgen. Met vocht wordt niet alleen drinken bedoeld, maar ook bv soep, kwark oid(ongeveer 50% vocht) en fruit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 tot 2 liter is normaal. Via je eten krijg je ook vocht binnen.
Wat je echt nodig hebt hangt ook af van hoeveel je bijvoorbeeld door zweten (sporten) kwijtraakt.
Als je regelmatig naar de WC gaat en je urine is mooi lichtgeel is er niets aan de hand. Als je weinig plast en je urine is donkergeel drink je mogelijk te weinig.

Als je blijft twijfelen: ga naar de huisarts, waarschijnlijk vraagt hij je dan om een dag bij te houden wat je drinkt en je urine op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!
Volgens mij zit dat bij mij wel goed.
Misschien heb ik gewoon niet zoveel vocht nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn dagen dat ik nog minder drink dan wat je noemde en dan is met mij ook alles in orde hoor :)
die 2 liter is al teruggebracht naar 1,5 liter, je drinkt wel weinig, maar je krijgt ook vocht binnen met je voeding, in groenten en fruit zit veel vocht, dus je krijgt meer binnen dan je denkt, als jij je goed voelt, is dat goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,dat dacht ik ook.
Bedankt!
mischien stimuleert het je te weten waarom drinken gezond is:
het helpt bij de aanvoer van nuttige stoffen,
het voert afvalstoffen snel af die zich anders langer ophopen in je lichaam. Dit kan klachten veroorzaken, de bekendste is hoofdpijn.
Vocht "spoelt"ook je organen door, die zo beter functioneren. Het lichaam bestaat voor een groot deel uit water.
Mocht het je om calorieën gaan, dan zou je eens munt kunnen planten en daar verse thee van zetten. Is ook volop te koop bij de Turk.

In Frankrijk, hier helaas nog niet, vindt je ook siropen op basis van stevia, mmm. (zonder calorieen.
Water is ook neutraal, persoonlijk vind ik dat t lekkerst.
als je erop googelt vind je nog veel meer redenen.
Midas Dekker schreef al jaren geleden: honger wordt vaak verward met dorst. Probeer maar eens uit: als je trek hebt, neem dan wat te drinken. Warme thee of siroop geeft ook een rustmoment... Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord.
Ik ben nu wel benieuwd naar die siroop,jammer dat die hier niet te krijgen is.
Het gaat me niet om de calorieën hoor,daar mag ik niet eens ( meer) op letten want ik heb ondergewicht.
Maar wel goede tips!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik wat aan, bedankt! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ook meetelt is;
appelmoes, vla etc.
ijs:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teveel drinken is ook niet goed, dan spoel je juist weer veel bruikbare stoffen weg.
Dit is echt wel weinig wat je drinkt. Je gewicht heeft er niets mee te maken.
Gebruik de drinkmeter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die meter gaat uit van de onjuiste veronderstelling dat de hele 1,5 liter uit drinken moet komen, terwijl die 1,5 liter inclusief vocht uit eten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weten we ook alweer. Hun fout, ik fout.
Als je ervan uitgaat dat een mens ongeveer 2 liter water per dag gebruikt (en uitplast en uitzweet) dan moet je gewoon zorgen dat je minimaal 2 liter water binnenkrijgt.
Daarbij moet je je realiseren dat in eten ook veel water zit. Een biefstuk bestaat voor 75% uit water. En een boterham zelfs nog voor 33%! Fruit en groenten natuurlijk nog veel meer.
Meer dan een derde van onze waterbehoefte verkrijg je door je eten.
Dat is ook water dat je erbij mag tellen.
Hieronder een stukje over de "2-liter mythe" van de site van "the Truth about Food" van de BBC:

".... a reasonably inactive adult (like most of us who work in offices) loses approximately two litres of water each day through breath, sweat, urine, and faeces, which is where the myth that we need those two litres a day may have originated.

All drinks we have during a day, apart from alcohol, count towards making up this amount - including tea and coffee - and more than a third of our water needs comes from our food."

zie bron hieronder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien de klachten die je allemaal met redelijk tot uitstekend succes kunt behandelen met een aantal glazen gewoon kraanwater extra kun je rustig stellen dat de meeste mensen te weinig drinken. Terecht wordt in een van de antwoorden opgemerkt dat honger eigenlijk vaak dorst is. Dat is al één, maar ook hoofdpijn, hoge bloeddruk, maagpijn, colitis, obstipatie, astma, blaasontsteking, oprispingen zijn slechts enkele voorbeelden van de vele kwalen die heel vaak goed te behandelen zijn, dan wel verbeteren met extra water.

Je ziet de laatste tijd dat de behoefte aan vocht naar omlaag bijgesteld wordt. Dat gaat samen met de aanbevelingen om minder zout te gaan eten. Lukt het je om je aan die zoutnorm te houden dan eet je, zoals we dat vroeger noemden, zoutarm. Drink je veel, met name water, dan spoel je dat spaarzame zout je lichaam uit waardoor het elektrolytenevenwicht (m.n. natrium/kalium) in het lichaam verstoord kan raken met allerlei cardiale en andere ellende vandien. Het probleem is doorgaans niet dat we teveel zout eten maar dat we te weinig water drinken.

Bega niet de vergissing om vocht en water gelijk te stellen. Om voedsel en dranken waar stoffen in opgelost zijn, te verwerken is meer water nodig dan ze zelf bevatten, soms weinig meer, vaak veel meer.

Toegevoegd na 25 minuten:
Je lichaamsmassa speelt wel enigszins een rol. Zie onderstaande link met toestemming van de auteur. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ceeve
12 jaar geleden
Drink je veel, met name water, dan spoel je dat spaarzame zout je lichaam uit waardoor enz. .....................
Het probleem is doorgaans niet dat we teveel zout eten maar dat we te weinig water drinken.
Wat je hier zegt is toch behoorlijk tegenstrijdig: Het klopt dat het zout en niet alleen zout uit je lichaam gespoeld worden, maar juist door die modegril van tegenwoordig om alsmaar grote hoeveelheden watertjes (want kraanwater lijkt te min) te drinken gebeurt dat. En wat je opmerkt over het teveel aan zout eten niet het probleem is dat klopt absoluut niet, want kijk maar aan de dagelijkse zoutbehoefte die wordt door heel veel mensen ruim overschreden. Als je alleen maar een normaal aantal sneden brood eet heb je al meer dan de helft van je dagelijkse zoutbehoefte volgens de DGA binnen. Wat denk je van problemen als hoge bloeddruk juist hiervan het gevolg. Het is niet voor niets dat heel veel fabrikanten toegeven dat er teveel zout in hun producten zit en dus het zout in hun producten gaan verlagen. Het is natuurlijk geen optie om daarom maar weer veel water te drinken om het overtollige zout weg te spoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag best de vele publicaties over vermindering van zoutgebruik napraten maar doe dat bij voorkeur terwijl je je ervan bewust bent dat er nauwelijks tot geen wetenschappelijke grond voor is. Voor verreweg de meeste mensen is er geen enkele reden om zoutgebruik drastisch te beperken. Het heeft domweg totaal geen effect op hun gezondheid. Zelfs voor de meeste mensen met hoge bloeddruk heeft zoutbeperking geen tot hoogstens op een klein percentage van die mensen een minimaal effect. Ik denk dat ik er niet ver naast zit met mijn veronderstelling dat beperking van geraffineerde koolhydraten een veel gunstiger effect op hoge bloeddruk heeft. Met je stelling dat je meer water nodig hebt om een teveel aan zout het lichaam uit te werken draai je de zaken om. Je hebt een minimale hoeveelheid water nodig om het lichaam optimaal te laten functioneren en die ligt hoger dan de minimale hoeveelheid die tegenwoordig geadviseerd wordt. Daar hoort een zekere hoeveelheid zout bij. Omdat wetenschappelijk ongegrond de hoeveelheid zout in onze voeding drastisch beperkt moet worden treden er cardiale en andere problemen op. Daar is niet zo lang geleden nog voor gewaarschuwd door cardiologen. De hoeveelheid in te nemen water flink verminderen creëert weer andere gezondheidsproblemen. Maar ja, een paar glazen water levert de farma-industrie niets op. De fabrieken van hogebloeddrukpilletjes, pijnstillers en maagtabletjes moeten tenslotte ook iets, en liefst heel veel verdienen, nietwaar?
Ceeve
12 jaar geleden
Het begin van je 2e alinea is niet mijn opvatting (zie mijn laatste regel).
Een paar glazen water extra is natuurlijk prima, maar jij ziet toch ook dat iedereen tegenwoordig altijd en overal met watertjes loopt te sjouwen om tot 2 liter extra te drinken en dat is pure onzin, zo niet zelfs schadelijk gezien het wegspoeleffect.
Het probleem tegenwoordig lijkt vooral mensen kennen hun lichaam niet voldoende (meer) en weten niet dat ze zintuigen hebben gekregen om ze te gebruiken.
Dus tot zover lijken we toch wel eens te zijn, behalve dan dat zoutgebruik, maar waarvoor denk jij dan dat die GDA (eerst foutief DGA betiteld) richtlijn is bedoeld ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig dat je stelt dat de meeste mensen hun lichaam niet meer kennen, c.q. lichaamssignalen in de wind slaan, niet herkennen, negeren of wat dan ook. Datzelfde argument kan ik hanteren met mijn stelling dat de meeste mensen dorst vooral zien als een droge keel en de rest van alle signalen die duiden op dorst links laten liggen en dat nog met argumenten onderbouwen ook. Als ik het over water heb dan bedoel ik gewoon kraanwater. Natuurlijk is het niet goed om zes liter water of meer naar binnen te kieperen maar dat beweer ik nergens. Wel vind ik dat het goed voor je gezondheid kan zijn om naast iedere kop koffie, frisdrank, vruchtensap of zuivel ook een glaasje water te drinken. 'Kan zijn' omdat het per drank verschilt, hoeveel water er nodig is ter verwerking. Overigens is het nog niet zo lang geleden dat je in een goed restaurant water geserveerd kreeg naast je bestelling, ongeacht of dat louter een natte was of anderszins. Sommige restaurants doen dat nog steeds, ruim water serveren, merkte ik kort geleden tot mijn genoegen. Dat is goed voor je spijsvertering, je eten blijft beter smaken, je drinkt minder wijn en je algehele functioneren blijft beter op peil. De richtlijnen voor onze voeding zijn nogal ingegeven door een pact tussen wetenschap, overheid en voedingsmiddelenindustrie, waarbij de laatste de meest dominante factor is. Ik ben bijzonder argwanend geworden sinds ik er een aantal jaren geleden achter kwam dat het jarenlang gepromote linolzuur ('goed voor hart en bloedvaten') zo ongeveer het tegendeel veroorzaakte en daarin alleen maar bevestigd omdat dit vetzuur momenteel in alle talen doodgezwegen wordt. We hebben een overheid gecreëerd die commercie en zelfregulering als het hoogste goed prediken en alles wat geen geld op levert goeddeels wegbezuinigd heeft. Of denk je echt dat de farmaceutische en voedingsindustrie als eerste onze gezondheid willen bevorderen?
Ceeve
12 jaar geleden
Alinea 1 erg dom om die signalen te negeren, misschien dat ze daarom zoveel flessen meezeulen dan hoeven ze nergens op te letten.
Alinea 2 steeds een heel glas vind ik toch wel wat veel laat ik het op een half houden.
Alinea 3 mee eens
Alinea 4 zal zeker waar zijn en wat dat linolzuur betreft daar heb ik geen kennis van, het is me inderdaad wel opgevallen dat daar enige tijd geleden ineens een heel andere visie over naar buiten is gebracht. Maar ja wetenschappers doen soms ook niets liever dan elkaar tegenspreken lijkt het wel. En dan probeer ik als niet wetenschapper mijn nuchtere verstand te gebruiken en dan moet je soms ineens weer je mening drastisch herzien.
Alinea 5 ook mee eens. Nee farmacie en voedingsindustrie zullen zeker niet (af en toe vrees ik zelfs helemaal niet) zo begaan zijn met onze (echte) gezondheid, gelukkig maar dat die sectoren dan ook (mogen we hopen) weer kritisch door andere organen/instanties -voor ons algemeen welzijn - zullen worden gevolgd. Een zeker vertrouwen heb je toch ook nodig. Ik mis overigens je reactie nog op de laatste regel in mijn vorige reactie. De GDA richtlijn ondermeer wat zoutbehoefte betreft,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland worden die voedingsrichtlijnen door de GezondheidsRaad geformuleerd. Die richtlijnen worden vertaald door o.a. de VWA en het Voedingscentrum. Dat hele zoutverhaal speelt al een jaar of veertig. Er zijn vele onderzoeken naar gedaan waarbij een aantal geen enkel verband vond tussen zoutgebruik, zoutreductie en hoge bloeddruk en bij de onderzoeken waarbij er wel een correlatie gevonden werd is het effect minimaal; hoogstens een mm of vijf kwikdruk bij nog niet eens alle lijders aan hoge bloeddruk en nauwelijks tot geen millimeter bij mensen met een gezonde bloeddruk. Je mag aannemen dat die richtlijnen gebaseerd zijn op de onderzoeken die een correlatie aangaven. De stelling dat er veel verborgen zout in industrieel voedsel zit is terecht. Maar wat er nu gebeurt is dat de richtlijnen zich heel erg concentreren op dat ene aspect: zoutreductie, terwijl mijn stelling is dat junkfood (en daar valt m.i. heel veel fabrieksvoedsel onder) vooral slecht is om wat er juist NIET inzit. Vervolgens zie je dat soep- en sausfabrikanten, ik noem geen namen zoals Unilever, met dat zoutgegeven aan de haal gaan en dankzij smeergeld aan een dubieuze semi-overheidsstichting een gezondheidslogootje op hun pakjes soep mogen stempelen. Het netto resultaat is dat ze iets minder zout junkfood blijven verkopen dat nog een gezondheidsimago heeft ook. Dubbel kassa met overheidssteun!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zet natuurlijk veel meer zoden aan onze gezondheidsdijk om minder van die geraffineerde fabrieksmeuk naar binnen te werken, maar ja, dat propageren de overheidsinstanties niet. Sterker, het Voedingscentrum deelt prijzen uit aan de industrie voor producten als patat en ijstaarten. Maar nee, ondanks dat een ex-Unilevermevrouw de scepter bij het VC zwaait is dit instituut natuurlijk volstrekt neutraal en onafhankelijk. Je mag me best paranoïde noemen maar ik trap dus niet meer in dergelijke leugens. Ik ben redelijk thuis in de handel en wandel van de farmaceutische industrie die het in de wetenschap en de gezondheidszorg zo langzamerhand voor het zeggen heeft. Ik zie steeds meer parallellen met de voedingsindustrie. Kun je je die prikacties op cholesterol door de Hartstichting, met de koelvitrine met Becel onder handbereik nog herinneren? Compleet betaald door Unilever maar dat haalden ze er via de omzet dubbel en dwars weer uit. Zo worden we aan alle kanten belazerd. Je ziet ook hier ook weer in discussies dat zout, nadat cholesterol dat een paar decennia was, de zwarte piet toegespeeld krijgt als bloeddrukverhoger, terwijl de werkelijkheid veel genuanceerder ligt. Natuurlijk, te veel is nooit goed, maar te weinig evenmin. Dat geldt zowel voor zout als voor water. Ik ben er langzamerhand van overtuigd dat die 9 gram zout die we dagelijks gemiddeld binnenkrijgen veel minder kwaad kan voor onze gezondheid dan gesuggereerd wordt. Uitzonderingen, zoals nierpatiënten daargelaten.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/449919/1998/08/15/Zout-mag-weer-ook-bij-een-hoge-bloeddruk.dhtml http://jama.ama-assn.org/content/305/17/1777.short
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandend maagzuur komt heel veel voor en is voor een groot deel te wijten aan te weinig vochtgebruik. Voedsel is veel beter te verteren als de spijsbrij half vloeibaar is. Daardoor kan het maagzuur juist beter gelijkmatig inwerken. Bij een eventueel tekort aan maagzuur wordt het gewoon aangemaakt.
ons lichaam bestaat voor een groot deel uit zout water.
1.5\2 liter is voldoende voor de mens.een vocht tekort kan men controleren door de huid van de hand omhoog te trekken,blijft die staan,dan zou men een vocht te kort hebben.hoofdpijn bij warmte zou ook een verschijnsel zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zomaar een vochttekort. je hebt het over uitdrogingsverschijnselen.