Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het mogelijk om slagroom in de vriezer te bewaren?

Ik gebruik onregelmatig kleine hoeveelheden room voor sauzen, ijs en dat soort dingen. De rest van die kwartliter heb ik meer dan eens later dan de daarop volgende dagen pas nodig en dan is het niet goed meer. Natuurlijk kan ik zo'n restant invriezen, bijvoorbeeld in ijsblokzakjes. Maar is het vanuit de vriezer dan nog goed verwerkbaar? Schift het bijvoorbeeld niet makkelijker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

slagroom is prima in te vriezen wanneer je het gebruikt in sauzen en als basis voor roomijs. Bij het invriezen scheiden water, vet en overige stoffen zich een beetje, en dat merk je wanneer je het ontdooit. Geen probleem als je de room vervolgens verwerkt in een saus of ijs.

Ingevroren room is overigens alsnog maar beperkt houdbaar, want vet oxideert, ook in de vriezer. Dit zorgt voor het ontstaan van boterzuur (de room is ranzig) en dat de lange moleculen worden afgebroken in kortere ketens. Wanneer je slagroom wilt opslaan heb je juist die lange ketens nodig om de lucht in het netwerk vast te houden.
Daarom raad ik je aan geen ingevroren room te gebruiken als je hem wilt opslaan.

Kortom: Room lekker invriezen, maar wel luchtdicht, om oxidatie te minimaliseren. Vervolgens alleen gebruiken in sauzen, enz.
Voor slagroom die je wilt opslaan gebruik je het liefst verse room.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja ongeslagen room is prima in te vriezen in een ijsblokjesbakje. je kunt het zo per blokje ontdooien.

Dit vond ik op een site:

Kaas en melk gaan achteruit in kwaliteit, het is dus niet aan te raden deze in te vriezen. Roomboter kan wel worden bewaard in de vriezer, evenals slageroom. Slagroom kan geklopt of ongeklopt in de vriezer worden bewaard. Geklopte slagroom zal echter zijn stevigheid wel enigszins verliezen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen maar je moet wel oppassen want bijv als je het met cola zou doen (ja ik weet het de vraag gaat over slagroom) dan kan die ontploffen dan is bij mij gebeurd maar het zou wel kunnen ja.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de HCAPP lijst (voor diepvries) staat dat slagroom niet ingevroren mag worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb jarenlang toefjes slagroom ingevroren, gewoon op een stuk bakpapier toefjes maken, dan invriezen per stuk echt met veel ruimte ertussen zodat ze mooi invriezen, als ze hard zijn kun je ze een beetje meer bij elkaar leggen, makkelijk om elke keer b.v. 2 toefjes te pakken en niet meer als je niet meer nodig hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, hoewel ik vooral ongeklopte slagroom bedoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, graag gedaan hoor.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding