is een ei zout?

ik heb eens gehoord dat een ei van zichzelf veel zout bevat maar kan het nergens terug vinden. zonder zout en of peper is een ei flauw, ben benieuwd of een ei van nature veel zout bevat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt vast nog nooit een ei van een biologisch-dynamische boerderij gegeten...
Dat smaakt echt niet flauw namelijk. Bij supermarkten zijn inderdaad veel eieren te koop die nergens naar smaken!

Het beste antwoord

Volgens de Nederlandse Voedingsmiddelentabel zit er in eieren 153 milligram natrium per 100 gram, dus ongeveer 0,075 gram per gemiddeld ei. Van nature komt natrium maar in zeer kleine hoeveelheden in voedsel voor, veel minder dan we nodig hebben. Je kunt dus rustig een beetje zout op je eitje strooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Na het lezen van deze informatie denk ik dat je kan concluderen dat er niet of nauwelijks zout in een ei zit.
Dit is wat ik voor je heb gevonden:

Voor 60% bestaat het ei uit het eiwit met als hoofdbestanddeel ovalbumine, 30% is dooier en 10% eischaal. De dooier is slechts één enkele cel. Met een doorsnede van 3 tot 4 cm is het de grootst bekende cel. De kleur van de dooier kan variëren tussen zeer licht geel en donker oranje. De kleur van de dooier wordt veroorzaakt door caroteen en hangt af van de voeding van de kip. In wortelen zit bijvoorbeeld veel caroteen. Als een kip voornamelijk graan eet, blijft de dooier licht.

De voedingswaarde van een ei bedraagt 80 kcal (334 kJoule), geleverd door 7,3 g eiwit, 5,8 g vet en 0 g koolhydraten. Verder bevat het ei een aantal mineralen, zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer. Ook bevatten eieren de vitamines A, B1, B2, B6, biotine en E.

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren[2]

De eidooier bevat cholesterol. Omdat vermoed werd dat het eten van veel cholesterol tot hart- en vaatziekten zou kunnen leiden, kregen eieren een slechte naam. Inmiddels (2003) is ontdekt dat een te hoog cholesterolgehalte weliswaar ongezond is, maar niet alleen veroorzaakt wordt door de voeding, maar vooral door de aanleg, en bovendien meer wordt veroorzaakt door het eten van te veel (verzadigde) vetten dan door het eten van cholesterol, dat in betrekkelijk geringe mate wordt opgenomen.

In rauwe eieren komen ook avidine (een glycoproteïne) en antitrypsine voor. Avidine bindt zich aan biotine en maakt dit vitamine niet meer beschikbaar voor het lichaam, waardoor bij langdurig gebruik van rauwe eieren een biotinedeficiëntie kan ontstaan. Antitrypsine werkt het verteringsenzym trypsine tegen. Het koken of bakken van eieren maakt beide eiwitten onwerkzaam.

Kippeneiwit bestaat uit 90% watermoleculen en voor 10% uit eiwit(proteïne) moleculen. Bij verwarming rollen de tot dan toe in elkaar gedraaide eiwitten zich uit tot lange draden, deze vormen een netwerk dat stolt. Hierin wordt het water gevangen. Eiwit gaat stollen bij een temperatuur van 63 graden Celsius (°C), eigeel stolt bij 68 °C.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, in zekere zin wel. Of je het ook kunt proeven is wat anders...

Een ei bevat ondermeer natrium en kalium.

Het woord natrium stamt af van het Egyptische woord natron (netjerj) wat ``natuurlijk zout`` betekent.

Er bestaat overigens ook kaliumzout, maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat woordje ``niet`` klopt dus niet, want het zit er wel degelijk in. En 90 milligram is misschien niet veel, maar dat hoeft geen reden te zijn om het te verwaarlozen.