Zitten er ook transvetten in snoep en chips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ter toevoeging van de reeds geplaatste antwoorden; "KOEKJES"....... alle soorten en maten!!!

Antwoorden (3)

In chips kan dat zeker het geval zijn. Die worden toch olie (vet) gebakken.
Kijk in de samenstelling die op de verpakking staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zelfs in winegums:

Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, gebak, chips,voorgebakken patat, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie. Als het goed is staan de transvetten op het etiket. Als daar staat 'gedeeltelijk gehard vet' kunt u beter een ander product kopen.

Ook de zogenaamd “gezonde” zonnebloemolie, waar de industrie nu alles in bakt, wordt bij verhitting één bonk transvetten. In wekelijkheid bevatten bijna alle bewerkte producten transvetten...opletten dus.

Het zit ook in bijvoorbeeld winegum snoepjes om te voorkomen dat deze aan elkaar plakken.

Etiketten lezen...op ingrediënten...niet op calorieën!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel transvetzuren veel minder in ons voedsel voorkomen dan enkele tientallen jaren geleden zitten ze vaak nog wel in vrij grote hoeveelheden in fabrieksvoedsel, voornamelijk gebak, en in plantaardig frituurvet. Tegenwoordig wordt olie op een andere manier gehard, die misschien iets minder ongezond is. Transvetten hebben de hardheid van een plastic weggooibekertje. Daarom is dat vet altijd gedeeltelijk gehard maar je wilt dat bekertjesvet natuurlijk niet in je bloedvaten hebben.

De percentages transvetten zijn wel minder, vergeleken bij een jaar of vijftien geleden. Maar. alles bij elkaar kun je er nog flink wat van binnenkrijgen, ook via snoep, koekjes en chips. Overigens zit er ook in zuivel van nature een kleine hoeveelheid transvet. Die zit echter chemisch anders in elkaar dan het industriële transvet en is hoogstwaarschijnlijk minder schadelijk voor de gezondheid.