Helpp ik moet zwaarder worden.. geef me tips?

ik ben 14 jaar
1meter65
44 kilo.
ik ben dun dus heb met een vriendin een weddenschap dat ik na de zomervakantie 50 kilo weeg!
ik lust echt geen fruit en ik weet niet hoe ik in ongeveer 6 week nog 6 kilo moet aankomen. heeft iemand tips?

Toegevoegd na 7 minuten:
haha jullie hebben gelijk met mac donalds maar daar kom ik niet elke dag! heeft iemand nog een goede tip die ik kan gebruiken?

Toegevoegd na 27 minuten:
even voor de duidelijkheid. het is niet alleen voor een weddenschap maar ook omdat ik zelf gewoon wil aankomen

Toegevoegd na 27 minuten:
even voor de duidelijkheid. het is niet alleen voor een weddenschap maar ook omdat ik zelf gewoon wil aankomen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Toen ik deze vraag las dacht ik onmiddellijk dat er wel weer een aantal antwoorden zou komen over voedsel dat doorgaans afgeraden wordt als mensen te zwaar zijn en juist moeten afvallen. Bingo! Zelfs MacDonalds, hofleverancier van junkfood, ontbrak niet in het lijstje.

Grondregel voor gezonde voeding is altijd om te streven naar volwaardigheid. Een lekker toetje mag best maar probeer zoveel mogelijk volwaardige voedselproducten te eten zoals volkorenbrood, voldoende groente (vers of diepvries), volle zuivelproducten etc. en laat vergaand geraffineerde fabrieksmeuk gewoon in de schappen van de winkel liggen. Dit ongeacht of je te licht, te zwaar of normaal op gewicht bent.

Bedenk dat niet alleen ondergewicht maar ook overgewicht een vorm van ondervoeding is want (mede)veroorzaakt door een tekort aan noodzakelijke voedingsstoffen door een onvolwaardig voedingspatroon. Probeer dus te voorkomen dat je de ene voedingsstoornis inruilt voor een andere.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens zit je met een BMI van 16,2 eerder op dan onder de grens voor ondergewicht. Lichter moet je niet worden maar ik zou toch geen kilo per week proberen aan te komen als ik jou was. Dat lukt je alleen maar door ongezond te bunkeren. Je mag natuurlijk best af en toe een lekker toetje of ijsje als tussendoortje. Wees blij dat je dat kunt hebben maar als je dergelijke dingen tot hoofdvoedsel maakt ben je natuurlijk niet goed bezig. En bedenk dat de meeste mensen vanzelf wel zwaarder worden naarmate ze ouder worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil even reageren op dat woordje junkfood:
Wat is het verschil tussen friet en gebakken aardappels in roomboter?
Want naar mijn menig kun je beter 1x in de week een goed!!!!!! gebakken frietje eten.
Tuurlijk, je moet niet iedere dag jezelf volladen met friet, hamburgers, kroketten, dan heb je inderdaad op je 44ste een hartinfarct.
Maar als je iedere dag die gebakken aardappels in roomboter neem, als die verkeerd gebakken zijn,
denk ik dat het risico op een hartinfarct net zo groot is.
Het belangrijkste is inderdaad een volwaardige voeding, maar als de bereiding verkeerd is, dan blijft er qua voedingswaarde weinig van over
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Z11: Je kunt een redelijk gezond voedingspatroon volgen bij MacDonalds maar de kans dat je dat niet doet is levensgroot. Met roomboter en reuzel (nog lekkerder) is helemaal niks mis, zeker als de dieren waar die producten vandaan komen, een natuurlijke voeding hebben gehad. Van het gezondheidsgehalte van de plantaardige oliën en vetten die industrieel (dus ook voor fastfood) worden gebruikt heb ik geen hoge pet op. Ze bestaan doorgaans uit een enorm hoog percentage linolzuur, terwijl we daar maar een klein beetje van nodig hebben. Juist dát veroorzaakt cardiovasculaire problemen en niet de verzadigde vetten, zoals vaak wordt beweerd. Althans, ik heb er nog nooit een bewijs voor gezien. Bovendien bestond frituurvet tot voor kort uit een hoog percentage transvetzuren, een vetsoort met de hardheid van plastic bekertjes, waarover alle voedingsdeskundigen het inmiddels wel eens zijn dat je die maar beter niet voor voedsel kunt gebruiken. Daarnaast ben ik beduchter voor geraffineerd voedsel, met name koolhydraten, die veel makkelijker in lichaamsvet worden omgezet dan eiwitten en vetten en bovendien medeveroorzakers zijn van ontstekingsprocessen die atherosclerotische plaque veroorzaken. En ja, in die plaque zit ook een beetje cholesterol maar dat vind je bij ieder ontstekingsproces omdat cholesterol een herstelstof is dan wel de grondstof daarvoor (o.a. cortisol). Niet dat ik een overmaat vetten in de voeding propageer maar ik ben ook niet bang voor een beetje gezond vet. Daar versta ik vetten van gemengde samenstelling onder, zoals boter, rund- en varkensvet, die voor ongeveer de helft uit onverzadigd vet bestaan, olijfolie, kokos- en palmolie (uiteraard niet kunstmatig gehard), olijfolie en kleine hoeveelheden oliën met linol- en alfa-linoleenzuur. Frituren doe ik bij voorkeur in ontgeurde kokosolie of palmolie van biologische kwaliteit. Dat vet is enorm stabiel, bederft nauwelijks en gaat daardoor erg lang mee, zowel in tijd als aantal frituurbeurten.

Andere antwoorden (17)

Veel turks eten,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruit maak je niet echt dik. Veel friet, dressings van de McDonalds maken je dik. Maar je moet er zelf voor open staan, en je moet je gezondheid niet in gevaar brengen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weekendje macdonaldsen iedere avond ships veel Cola drinken en anders mag je bij mij nog wel een kilo of 10 komen halen xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lekker veel pizza,s eten
12 jaar geleden
ipv magere producten de volle gebruiken.
Net iets meer eten dan je gewend bent. 3 boterhammen ipv 2. een schep meer aardappelen en rijst.
En voor de veiligheid zorgen dat je aan de voorwaarden van het verliezen van de weddenschap kunt voldoen
anneliez
12 jaar geleden
Ik zou zeggen, schep 's avonds eens van alles een schep extra eten op je bord. 's morgens meer boterhammen eten en doe dan iets van 48+ kaas erop, dat is lekker vet. Misschien keertje naar McDonalds ofzo maar ga liever gewoon gezond meer eten dan minder gezond en meer vet, dan kan nooit goed voor je zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brood,pasta, kaas, boter,fruit(banaan&druiven), evergreen, sultana, ehm op proud 2 b me heb je wel eetlijsten waarvan e aankomt...misschien kun e die gebruiken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je dit überhaupt willen..? waarom wil je aankomen , ik snap ook wel dat je te licht ben .. maar waarom voor een weddenschap .. als je gewoon goed eet komen die kilo's vanzelf wel zonder ineens ongezond te gaan eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eens met chayenne!
Kimath
12 jaar geleden
Je bent nog in de groei, veel meiden zijn dan sprietjes. Gewoon gezond eten en lekker bewegen en het komt wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee oke , maar om ineens 1 kilo per week aan te komen is helemaal niet gezond voor je lichaam , eet gezond beweeg goed , die kilo's komen vanzelf wel! als je gezond eet en gezond beweegt is het toch allemaal niet erg? de kilo's komen heus wel.
Eet volle melkproducten. Verder zijn noten heel goed om zwaarder te worden. Noten zijn gezond, maar zijn erg vet.
De macadamianoot is zo lekker en heel goed voor jou.... Dus leef je uit op de noten en volle producten. Houd verder goed de schijf van vijf aan!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt lekker, je kan ze ook bij de Lidl kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woordje mac zit er in :) dan weet je zeker dat het vet is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad goed idee om noten te eten, zodat je gezonde vetten en meteen ook andere gezonde voedingsstoffen als mineralen binnenkrijgt. Naast noten zijn ook zaden/pitten heel gezond, zoals sesamzaad, lijnzaad, zonnebloempitten, pompoenpitten, hennepzaad, etc. En avocado's en olijven zijn ook gezonde manieren om wat meer vet binnen te krijgen.
Brintapap eten! Dat is de mainkey in een dieet om wat aan te komen. Vooral niet teveel junkfood eten, das erg slecht voor je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee!
Veel aardappels, pasta's met witte sauzen en inderdaad volle producten. Minder (wel genoeg!) bewegen en meer tussendoortjes zoals die kruidkoeken of toetjes. Gebonden soepen (niet helder) zetten ook aan. Salami en volle kaas of brie op je brood. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriendin moest dit ook van de dokter ze moest wat al eerder werd gezegd van alles wat meer opscheppen en het sneller eten dan verteert het minder snel en neem je meer vet op succes ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om nu opeens veel vet en troep te gaan eten lijkt me ongezond.
Staat er na de zomervakantie de vraag: Hoe kan ik in korte tijd afvallen.
Het belangrijkste is dat je gezond voelt en voldoende energie heb.

Neem alleen wat extra's tussendoor, een boterham of cracker, desnoods schep je een 2de kleine warme maaltijd op, die je later opeet, want als je zo licht ben zul je misschien geen grote maaltijden kunnen eten zonder buikpijn te krijgen.
En verlies je de weddenschap: Ieder kilootje wat eraan is, is meegenomen.
Als dit je bevalt ga je net zolang door totdat je streefgewicht bereikt is.

En wat je fruit betreft:
Neem wat vers fruit en maak dit schoon.
2 flinke scheppen roomijs
Wat melk
Pureren met een staafmixer.
Een perfecte milkshake (over een tijdje ben je misschien verslaafd aan fruit)

Succes en fijne vakantie, hoop voor je dat het warm wordt, want dan smaken milkshake's nog lekkerder, vooral met vers fruit.

Toegevoegd na 22 minuten:
Wat ook in de zomer lekker is :
Een koude pasta, die klaar staat in de koelkast.
Lang zo saai niet als een boterham of zo.
Als je langs de koelkast kom, kun je zo wat pakken.
Het is ook nog leuk en eenvoudig om zelf te maken, misschien voor vriendinnen?
Voor recepten: Google: Eenvoudige recepten en dan zoeken onder koude pasta. Eet ze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uhmm ik denk nu aan chips en chocola dat soort dingen ;) veel succes nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan met weinig zakgeld toch superveel ongezonde dingen kopen bij de albert heijn kun je euroshop spullen kopen zoals Paprika chips energie drink chocolade repen. Het is allemaal goedkoop en je word er dikker en een beetje gaan luieren. Voor de TV doet wonderen en als dat niet geneog ga je achter de computer/telefoon/tabbled vragen beantwoorden+bron dan ben je een tijdje bezig. Succes:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijt
Lunch
Tussendoor
Avond
Xtra

Niet alleen van Mc kom je aan maar ook van gezond voedsel zoals vis aardappelen rijst , melk veel water voor de vocht en je voelt je nog fit ook.
eet geregeld niet proppen heeft geen zin eet verdeeld over de dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op een gezonde manier wilt aankomen, ga dan naar de huisarts. Die kan bepalen of het nodig is en je doorsruren naar een dietiste.
Een dietiste kan samen met jou een persoonlijk voedingsschema samenstellen.

Maar elke week een kilo erbij is bijna onmogelijk en absoluut niet gezond.
Accepteer je lijf zoals het is en kies kleding die bij je figuur past.
Laatdie weddenschap zitten, met je gewicht komt het vanzelf wel goed als je gezond eet en genoeg beweegt.