Mag je zuivel en fruit tegelijk eten of krijg je dan de vitamines niet binnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben benieuwd naar het antwoord. Ik mocht vroeger geen toetjes eten na het avondeten om deze reden :/

Antwoorden (3)

Er is geen enkel probleem om zuivel en fruit te combineren. Beide bevatten essentiële vitamines en ze vullen elkaar goed aan.
Utrecht
12 jaar geleden
Of het mag? Ja hoor, het mag.

Of het goed is voor het behoud van je vitamientjes?

Er zijn natuurlijk enorm veel zuivelproducten mèt fruit te koop. Of doe aardbeien/bramen in je yoghurt. Dat is geen probleem.

Na een maaltijd is het wat anders heb ik op voedselcursus geleerd. Omdat fruit snel door de maag gaat.
In tegenstelling tot vlees (ongeveer 4 uur nodig in de maag) en groenten en aardappels (ongeveer 2-3 uur nodig in de maag.
Daarom is het beter voor het eten fruit te eten, als klein hapje halverwege de ochtend/middag, of een paar uur na de maaltijd.

Want als je het nà het eten gelijk neemt, dan zit het uren in je maag omdat het niet kan passeren en dan is het effect verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Hoe bedoel je "is het effect verloren"?
Breken volgens jou vitamines dan af in de maag?
Wat dan met de vitamines uit vlees en groente?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opname van vitaminen gaan verloren omdat ze te lang in aanraking komen met maagzuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft het over de vitamines in het fruit. Deze kunnen er niet tegen om zo lang in de maag te zitten. Groente en vlees wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De theorie dat fruit apart of voor de maaltijd gegeten moet worden, wordt alleen gebruikt in alternatieve kringen; dit idee wordt niet ondersteund door reguliere wetenschappers omdat er geen bewijs voor gevonden is.
Als je zuivel en fruit tegelijk eet kan het wel gaan gissen wat bij mij geval was ik heb door die comenatie heel erg opgezette en ook vaak last van buiken krampen. maar zelf ben ik geen voorstander van zuivel want door de hoge verhitting kan je moeilijk caseine en melkeiwit verteren als ik zuivel eet is rauwe kaas die niet hoger dan 40 graden word verwarmd dan worden enzymen niet vernietig om caseine en melkeiwit te verteren de een kan er wel tegen de ander niet.