Hoe komt het dat een rijpe vrucht meer sap bevat dan een onrijpe vrucht?

Na het plukken komt er geen vocht meer bij. Hoe kan het dan dat als je een rijpe perzik eet, het sap langs je kin drupt, en dat dit niet gebeurt als je een onrijpe perzik eet...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De hoeveelheid sap in een rijpe vrucht is even groot als in een niet-rijpe vrucht. Misschien zit er zelfs wel wat minder in een rijpe vrucht omdat er tijdens het rijpingsproces sap zal verdampen.

Dat een rijpe vrucht toch sappiger is, komt doordat de celstructuur in de vrucht verandert. Bij een onrijpe vrucht is de celstructuur heel stevig, waardoor het sap niet vrij kan komen. Bij rijping worden de celwanden zwakker waardoor het sap veel makkelijk vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou mijn antwoord ook geweest zijn. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, het lijkt me toch dat je meer sap krijgt uit een rijpe nectarine in de blender, dan uit een onrijpe.
Vergis ik me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad, dat idee heb ik ook.
Nooit echt gemeten.....

Andere antwoorden (3)

Omdat vocht verdampt op den duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens het rijpingsprocess verandert de structuur van de vrucht, en wordt zetmeel omgezet in suikers. HIerdoor wordt het geheel zachter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het zetmeel word bij het rijpingsproces omgezet in suiker en daar komt water bij vrij ,dat water is rijk aan smaakstoffen en dat noemt men sap.