Wat zorgt ervoor dat je ineens (soms dagen) trek hebt in 1 specifiek soort voedsel?

Dit zonder invloed van bv reclames of de 'aanstekelijkheid' vanuit je omgeving.
Bijna "dwangmatig of obsessief" zelfs, maar stopt net zo vlot als dat de drang opkwam ;)

Zoals bv ineens trek hebben in avocado's, haring, alleen frambozen of granaatappels als fruit( desnoods geperst als sap) of gekookte eieren.Of olijven, walnoten of pecannoten, rauwe wortels, augurken, en ga zo maar door!
Onlangs waren het geroosterde zaden bv (op brood over beleg, sla, ineens was het overal 'lekker op of bij'.

Er kan zelfs een drang (geur en smaak) zijn naar bepaald product die je eerder vies vond!
Zelden is het bv snoep of andere bekende snacks.
Heel soms ook wel ongezonde dingen zoals eens cola, bepaald merk ijs of zakje Engelse drop (hoewel ik niet vaak/veel van zoetigheid hou)

Momenteel zijn het weer (wel echte verse of eco-keurmerk) gekookte of heel soms gebakken eitjes.

Is dit omdat er kennelijk in dat specifieke voedsel een stof, mineraal of vitamine zit die je kennelijk (tijdelijk) tekort hebt?
Of alsnog puur hormonaal (ben hierin wel stabiel en menopauze allang voorbij)?
Of eigenlijk WAT bepaalt deze soms best vreemde drang?

Toegevoegd na 50 minuten:
Toevoeging: de (plotse) voorkeur staat los van de temperatuur of seizoen, en herken 'deze voorkeur' al vanaf mijn 17e jaar toen ik zelfstandig ging wonen, studeren of werken, bijna 36 jaar terug alweer :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kans is groot dat jij erg gevoelig bent voor wat je lichaam nodig heeft en instinctief trek krijgt in de voedingsmiddelen die voldoen waaraan je lichaam behoefte heeft. Dan moet je niet in de eerste plaats denken aan calorieënleveranciers als eiwitten, vetten en koolhydraten maar veel meer aan de vele hulpstoffen als vitamines, mineralen, lecithine en mogelijk ook essentiële vetten en aminozuren. Het is interessant dat je veel dingen opnoemt die bepaald niet misstaan in een gezond voedingspatroon en mogelijk dat je ze daardoor hebt leren eten maar ik denk echt dat jij, min of meer onbewust, heel goed luistert naar je lichaam. Op die manier gaan gezond en lekker heel goed samen! Goeie vraag!

dit kan inderdaad met een te kort te maken hebben, (bijvoorbeeld te lage/te hoge bloed druk enz.) het weer is in dit geval best warm dat is voor je lichaam heel anders je kan dan ook in specefieke dingen trek krijgen. en ook hormonaal kan een goede rede zijn, je zou bij je zelf moeten nagaan wat het meest logisch is..

het kan zijn dat je lichaam goed aanvoelt wat het nodig heeft, en wat dan goed voor je lichaam is, en dan heb je daar zin in. Niet alleen de vitamines die erin zitten, of de eiwitten, want dat is bij sommige groenten bijna hetzelfde, maar ook de ijzers en alle stoffen die erin zitten, maar ook de energie van de bepaalde soort plant. Elke plant groeit toch anders, en heeft zijn eigen energie in zich..

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100