Waarom heb ik na een uur alweer honger als ik uitgebreid Chinees heb gegeten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je er pinda's en pindasaus bij? Daar ging bij mij m'n maag altijd ontzettend van rommelen (totdat ik er echt allergisch voor werd). Nu ik geen pinda's en pindasaus meer eet, heb ik na het chinese eten ook geen honger meer.

Antwoorden (5)

In de Chinese keukens wordt veel met smaakversterkers gewerkt. Met name MonoSodium(Natrium)Glu(a)tamaat, of Ve-Tsin (eigenlijk is het een neurotransmitter met enigszins zoute smaak). Volgens sommige onderzoeken kunnen de smaakversterkers bij groot gebruik reacties in de hersenen veroorzaken, die bijvoorbeeld een verhoogde hartslag tot gevolg hebben of ineens een sterk hongergevoel, ondanks het net genuttigd hebben van een zware Chinese afhaalmaaltijd.

Echter over de precieze gevolgen van het gebruik van smaakversterkers is men het nog niet eens.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg maar rustig dat bewijs ontbreekt. Teveel van dat goedje verpest zelfs de smaak van het eten en daar zijn Chinese restauranteigenaars toch echt te slim voor. :-)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Bewezen is wel dat de Chinese koks de smaakversterker zo'n beetje bij elk product, dat de keuken verlaat, hebben gebruikt. Of dat nou getuigt van slimheid? Er is eerder sprake van snel willen scoren. Gerenommeerde koks gebruiken immers andere technieken, of de smaak van een product goed te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik onmiddellijk met je eens. IK gebruik het zelf ook niet en probeer producten waaraan het is toegevoegd te vermijden omdat ik het gebruik van smaakversterkers een goedkope truc vind. Maar de manier waarop sommigen (gelukkig jij niet) doorschieten in hun afschuw, o.a. in het bekende boekje van Bouillon! en op de gelijknamige website, is niet gebaseerd op wetenschappelijke feiten.
Het eten van de gemiddelde 'Chinees' is niet zo voedzaam. Het vult wel, maar bevat doorgaans weinig dingen waar je lijf een tijd mee bezig is: niet veel groenten, geen volkorendeegwaren, vaak wel veel suikers in de sauzen en veel vet in de vleesgerechten.
Dat geeft snel een vol gevoel, je bloedsuikers stijgen, en zakken ook vrij snel weer in, waardoor je meestal juist weer erg flauw wordt en trek krijgt, terwijl je maag dan het eten inmiddels ook al flink compacter heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De keuken in de meeste Chinese restaurants is nogal zoet. Door de overmaat aan snelle koolhydraten in de vorm van suiker, rijst en pasta wordt je lichaam geprikkeld om een flinke hoeveelheid insuline aan te maken. Omdat die insulinespiegel nog hoog is als de aanvoer van koolhydraten stopt wordt de glucosespiegel juist te laag waardoor je snel na het beëindigen van je maaltijd weer honger krijgt.

Vaak wordt, niet alleen bij Chinees eten, extra honger aan extra toevoeging van mononatriumglutamaat oftewel ve-tsin gegeven maar daar is tot nu toe geen enkel wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Evenmin voor ve-tsin als oorzaak van het chinese restaurant syndroom. Dit zout komt overigens van nature voor in veel voedsel, o.a. in oude kaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heb ik ook vaak hoe het komt weet ik niet maar denk dat er veel smaak versterkers in zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eten dat je bij de Chinees haalt is, zoals gezegd, niet erg voedzaam. Dat komt met name door de witte rijst (= 'snelle' koolhydraten, die dus snel door je lichaam verwerkt worden) en de suiker die overal in zit. En de groenten, voorzover aanwezig, zijn zó gaar dat ze ook heel snel verteerd zijn. Minder gare groenten geven langer een verzadigd gevoel. Van de vezels en voedingswaarde blijft weinig over als je ze kapotkookt.