misschien staat hier wat voor je tussen.
http://www.kokskwartet.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=716
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar simpeler gesteld: gesteriliseerde melk is gekookt op een temperatuur van 143°C (uiteraard onder een persdruk van 14 bar!) en gepasteuriseerde melk op 76°C maar tegenwoordig wordt gepasteuriseerde melk ook wel op 118°C onder persdruk gekookt zonder dat dit merkbaar smaakverschil oplevert - men bereikt dit door een "traject" met telkens verschillende buisdiameters in de verwarmingsbuis.
De reden daarvoor is dat sommige thermoresistente bacillen ook 110°C kunnen overleven en bij hogere kooktemperaturen heb je geen koelkast nodig.