Hou je vast. Per 100 gram rozijnen (ADH tussen haakjes):

- 0,08 mg vitamine B1 (1,4 mg)
- 0,03 mg vitamine B2 (1,6 mg)
- 0,15 mg vitamine B6 (2 mg)
- 0,50 mg nicotinezuur (18 mg)
- 10,0 microgram folaat (200 mcg)
- 0,70 mg vitamine E (10 mg)

Krenten en rozijnen ontlopen elkaar nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Veel meer dan je zou denken! Met name de B vitamines, magnesium en kalium zijn volop aanwezig.
Ook is uit onderzoek gebleken dat rozijnen tandbederf en mondinfecties voorkomen.

Dus kinderen kun je beter rozijntjes geven dan snoepjes.

Lees het volgende artikel maar eens:
http://www.watisgezond.net/rozijnen-gezond/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rozijnen
zijn gedroogde druiven (Vinus plantenfamilie). Men laat de druiven aan de wijnstok verschrompelen en indrogen. Meestal van witte druiven. Door een speciaal bad (onschadelijk) houden ze een goudgele kleur. Anders verkleuren ze altijd naar blauw. Ze zijn met of zonder pit. Ze hebben een suikergehalte van 65 procent.

Krenten
zijn óók gedroogde druiven. Echter van een zeer klein soort (Vinus Vinifera). Ze zijn blauw, klein, pitloos en hebben een suikerpercentage van 62 procent. Van origine groeiden ze in Griekenland, met name Corinthe. Daar is de naam krenten van afgeleid. De druivenvruchtjes worden geoogst en daarna gedroogd.

Zowel
rozijnen als krenten bevatten koolhydraten, calcium en ijzer. Bij verse druiven zijn de waarden hiervan lager, maar je hebt weer meer vitamine C.

Drogen
deed men vroeger in de zon (sun-dried) en ook wel in de schaduw (shade-dried). Tegenwoordig heeft men droogtunnels waarbij het klimaat goed beheerd kan worden.

Conserveren
doet men met zwavel, sulfiet, gassen of zelfs straling. Zeker sulfiet en straling staat in de verdachte hoek in verband met de gezondheid.

Biologisch/ecologisch
is toppie toppie. Zongedroogd en niks geen zwavel, sulfiet, gas of straling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja echt wel heel veel hoor ook al zijn ze gedroogt