Er zijn geen echte regels mbt BBQ-en en wat wel en niet mag.

Als jij geen mensen met een balkon boven je hebt, zal het niet zoveel problemen opleveren. Heb je wel bovenburen, dan zou ik met hun overleggen. Ze zullen vast begrip hebben dat jij af en toe wilt bbqen. Als je hun vantevoren vertelt: We gaan zo de BBQ aan doen, dan kunnen zij op tijd hun raam dicht doen of de was binnen halen en zal het geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk even wat er in de huisregels staat die je hebt ontvangen. Bij ons heeft de VVE bepaald dat er niet gebarbecued mag worden op het balkon. Er is geen wet die het verbied, maar ook aan regels van de VVE/huurvereniging moet je je houden.

Naast het mogelijk probleem van rook voor buren (ook naast en niet alleen boven je) is vooral het brandgevaar een belangrijke reden om het niet toe te staan. Meestal zijn balkons niet zo breed en staat de bbq dus dicht tegen het huis aan, een beetje wind, of wat kooltjes die eruit vallen terwijl jij niet zit op te letten kan al brand veroorzaken. Niet heel waarschijnlijk, maar als het gebeurd wel een groot probleem.

Zelfs als het mag zou ik het dus afraden. Je kunt beter op zoek naar een kleine grill bijvoorbeeld die je met een verlengsnoer buiten zet. Niet helemaal hetzelfde als een bbq natuurlijk, maar ook leuk om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je geen overlast aan je buren bezorgd wel. Het is sowieso handig om de buren even te laten weten dat je gaat barbequeen, zodat ze er rekening mee kunnen houden (en ze hun was niet helemaal onder de rook zien komen, bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk mag dat. (staat in je reglement van VVE, er zijn bij sommige vve`s uitzonderingen waarop het niet mag, maar dat kan veranderd worden als de meerderheid daar voor is)

Je woont in een flat, dat houdt in dat je waarschijnlijk ook meer geluiden van je buren zult hebben, zo ook meer geuren van je buren zult hebben.

Wanneer je buren excessief aan het BBC-en (afkomstig van het woord, Barbecue) zijn en jij hebt daar last van.,...Praat dan met je buren hierover. Zij zullen hier best begrip voor hebben.

MAAR ga niet zeuren/klagen/mekkeren, wanneer je buren slechts een enkele keer de BBC aanmaken, wanneer het lekker weer is in Nederland. Wees reëel, en beantwoord de vraag hoe vaak je buren werkelijk bbc-en?
Gewoon je was binnenhalen en ramen sluiten en evt je eigen BBC aanmaken en vrienden uitnodigen.

Toegevoegd na 1 minuut:
eerste alinea; hangt ook samen met uitkomst van brandweer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoihoi,

wij barbequen met regelmaat op ons balkon.
Maar wij hebben een elektrische barbeque waar nauwelijks rook vanaf komt én welke sneller heet is.