Waarom is je eetlust minder, nadat je geslapen hebt?

Meestal als ik geslapen heb, is mijn eetlust daarna minder hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je slaapt verbrand je veel minder calorieën dan wanneer je in wakker en in beweging bent. Hoe meer je slaapt, hoe minder eten je nodig hebt om je lichaam voldoende brandstof te geven. Dat zie je veelal ook aan hoogbejaarde mensen. Die eten maar heel weinig en zitten vaak te slapen in hun stoel.
Amadea
13 jaar geleden
Als je hebt geslapen, ben je zelf al wakker, maar je lichaam slaapt nog een beetje. O.a. de functie in je lichaam die aangeeft dat je honger hebt, of je maag leeg is, "slaapt" ook nog een beetje.

Daar komt nog bij, dat je na een nachtje slapen weinig energie nodig hebt. Je hebt immers niks gedaan, behalve slapen. En slapen kost niet zoveel energie.

Als je b.v. een half uurtje zou lopen voor je gaat ontbijten, dan is alles wakker in je lichaam, en heb je door de energie die je hebt verbruikt, al meer trek.

De reden dat veel mensen zo slecht, of helemaal niet ontbijten, komt, precies zoals jij het stelt in je vraag, omdat je eetlust minder is. Toch is je maag best leeg, en kan heel goed een stevig ontbijtje aan. Een uitgebreid ontbijt, en de rest van de dag wat kalmer aan met eten, is dan ook heel gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je maag nog niet werkt. Ik heb dat ook. Ik zou gerust tot de middag verder kunnen zonder eten. Dat is natuurlijk ongezond, daarom doe ik het ook niet. Maar uitgebreid ontbijten kan ik niet.