Houdbaarheid rundergehakt (lees verder)

Aangezien er staat tenminste houdbaar tot, hoeveel dagen erna is het dan nog bruikbaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.5K

Het beste antwoord

Gehakt is gemalen vlees, en in principe geldt voor gemalen vlees (dus ook hamburgers etc.): 1 dag bewaren. In gesloten verpakking (zuurstofarm) kan het tot en met de houdbaarheidsdatum. Je wordt heus niet gelijk ziek als je het een dag later opeet, maar _als_ er iets met het vlees is moet je wel goed beseffen dat ook in de koelkast bacteriën zich vermenigvuldigen.
Dus houd voor de zekerheid de datum op de verpakking aan. (Bedenk ook: in de zomer kan gehakt onderweg naar huis al te warm worden!)
(Als je een grote verpakking koopt die je niet in 1 keer gebruikt: dan op de dag van aankoop in porties verdelen en invriezen. Bij -18 is dat 2-3 maanden houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat is erg lastig te zeggen met gehakt.
Wanneer je het in de koelkast op maximaal 5 graden bewaart, dan is de houdbaarheidsdatum wel de garantie. Een dag erna, begint het al te ruiken is mijn ervaring.

Ik zou vlees nooit langer bewaren dan de aangegeven datum. Tenzij je het in de diepvries doet natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met vlees neem ik zelf liever geen risico. Gebruik het nooit later dan de datum die aangegeven staat. Gooi het daarna als het nog niet op is. Liever iets weggooien dan het risico om ziek te worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als je het direct na aankoop in de vriezer doet,nog wel weken,zo niet maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als voorraad kan men diepgevroren gehakt kopen en in de vriezer leggen. (ballen en soepballetjes of door de pasta)
Met het kopen van vers gehakt weet men eigenlijk al wanneer men het gaat consumeren. (dezelfde dag of de dag erna)
Beide soorten gehakt (vers of bevroren) kunt u het beste in de vriezer leggen.
U dient het op de juiste wijze te ontdooien.
Met behulp van de magnetron of met de koelkast.

Zo treedt er nooit twijfel of verlies op.

Toegevoegd na 5 minuten:
THT is een mooie aanduiding, maar mensen die niet in een lange rij bij de kassa willen wachten leggen hun verse gehakt terug bij de koekjes of waspoeder.

Aan het eind van de dag of de volgende dag wordt dat pas opgemerkt en teruggelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja er wordt veel gerommeld met vlees. Vroeger moest een vriendin van me het 'zaterdag' vlees op de maandagochtend overprijzen. Dan leek het of het dagvers was en kwam er dus een nieuwe THT sticker op. Ik vertrouw het nooit die supermarkten.
Ooit zelf in een supermarkt gewerkt en was 's nachts de hele vriezer uitgevallen door een stroomstoring. Bij het ochtendgloren was alles zacht. In die tijd ging de winkel pas maandagmiddag open. Mijn baas regelde een electricien en tegen 13 uur was het eten weer bevroren. Hij peinsde er niet over om al het vlees, pizza's, ijs en ander bevroren spul weg te gooien. Ik heb me hier als 18 jarige toen heel schuldig over gevoeld. Inderdaad bang dat de mensen ziek zouden worden. Mijn baas dacht alleen maar aan zijn omzet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
gehakt uit de koeling halen is lekker voor de houdbaarheid, en dat heeft ook niets met in de rij staan te maken
Het hoeft niet bedorven te zijn, als het een dag over tijd is. Maar de kwaliteit gaat wel achteruit. Mijn raad is: als je ziet dat de houdbaarheidsdatum nadert, BAKKEN dan kan je het een paar dagen langer bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het goed ruikt gewoon gebruiken. De kleur niet naar kijken want doordat het dicht geseald is komt er geen zuurstof bij het vlees zodat het kan gaan verkleuren. Ook al is het wat verkleurd maar ruikt het nog prima kan je het gewoon gebruiken. Dit van iemand die bij een slager heeft gewerkt.

Bijv hamburgers liggen vaak op elkaar in een verpakking en dan zijn de delen die op elkaar liggen ook verkleurd terwijl het gewoon binnen de datum is. Dat heeft dus met zuurstof te maken die er daar op die plekken niet bij kan komen.