weet iemand mij te vertellen waar je bourgondische kruiden kunt kopen, of wat de samenstelling is van kruiden voor bourgondische kruidenmix

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

De kruiden die in het Bourgondische tijdperk gebruikt werden zijn nog steeds verkrijgbaar. Wat je gebruikt in welke verhouding moet je zelf bepalen. Ooit hoorde ik de bestempeling 'sinterklazig' voor de Bourgondische manier van kruiden. Met gember, kaneel, paradijskorrels, peper, saffraan, nootmuskaat, kruidnagel, foelie en laos zit je aardig in de richting van wat er toen te krijgen was, vaak tegen zeer hoge prijzen. Dat is de belangrijkste reden dat de Nederlanders in de zestiende eeuw zelf zijn gaan zoeken naar de oorsprong van de specerijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Provencaalse kruiden - Kruidenmengsel met geuren kenmerkend voor de Provence. De samenstelling van het mengsel staat niet vast. Traditioneel bestaan de basisingredienten uit rozemarijn, bonenkruid, marjolein en tijm, waaraan nog basilicum, salie en lavendel kunnen worden toegevoegd. Hier is het recept!

Basisingredienten:
1 theelepel rozemarijn (gedroogd)
1 eetlepel marjolein (gedroogd)
1 eetlepel tijm (gedroogd)
1 eetlepel bonenkruid (gedroogd

Extra:
? theelepel salie (gedroogd)
? theelepel lavendel (gedroogd)
1 theelepel basilicum (gedroogd)qRoomse kervel - (Myrrhis odorata)

Bourgondische kruiden kun je kopen bij AH maar bovenstaand recept is hetzelfde.
Voor uitleg over roomse kervel zie de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Bourgondisch' is een bijvoegelijk naamwoord en staat voor een levenshouding. Een bourgondische maaltijd bijv. is een maaltijd waarin je geniet van het bourgondische leven. Deze term is afgeleid van de hertogen van Bourgondië, een zijtak van het Franse koningshuis van Valois, die rond 1400 in het Noordoosten van het tegenwoordige Frankrijk, een machtig rijk opbouwde waarvan ook een groot deel van de Nederlanden deel uitmaakte.
Bekende hertogen van Bourgondië waren Filips de Goede en Karel de stoute. Hun hof was bekend om zijn grote luxe en rijkdom. De maaltijden waren ware braspartijen met veel eten en drinken, ze duurden lang en waren copieus.
De inwoners van Limburg, Noord-Brabant en België worden vaak Bourgondisch genoemd, omdat ze graag de tijd nemen om van een hapje en een drankje te genieten.

Er zijn dus niet echt Bourgondische kruiden(mengsels) bekend, wel zitten in een Bourgondische stoofschotel wel vaak ingrediënten als peper, thijm, rozemarijn,knoflook,
laurierbladen, kruidnagels, cognac, rode wijn, sjalotten en paddestoelen en gebakken spekblokjes.
Zoals gezegd, overvloedig en weldadig! Dat is het bourgondische leven.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom staat er dan bij veel recepten ik doe er bourgondische kruiden in, is dat dan bij elk recept weer anders? Ik wil het namelijk gebruiken in het gehakt. Maar dan moet het wel de goeie combi van bourgondische kruiden zijn ;-) Vandaar de vraag wat zit er in bourgondische kruiden.
amc
13 jaar geleden
Ik denk dat het kruiden zijn die bij de Bourgondische keuken altijd gebruikt worden, de rijke vleeschotels enz.
Wat bijv. altijd gebruikt wordt is laurierblad, kruidnagel, peper, tijm en knoflook. Je kunt ook goed Provencaalse kruiden nemen (thijm, rozemarijn,oregano, majoraan)