Tips tegen misselijkheid tijdens drank?

Na een paar glazen word het gezellig, en dan drink je immers meer dan dat je zelf in de gaten hebt. Als je misselijk bent lijkt het me logisch dat je gelijk stopt met drinken, maar zijn er dan nog tips om deze misselijkheid tegen te gaan? Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
138.9K

Het beste antwoord

Voor de afbraak van alcohol is tijd nodig. Met één glas alcoholische drank is ongeveer anderhalf uur gemoeid. Het afbraakproces van alcohol door de lever kan jammer genoeg niet worden versneld. Wel kunnen de symptomen van een kater die gepaard gaan met de alcoholafbraak worden verminderd. Hierbij enkele tips om een kater tegen te gaan of te helpen voorkomen.

• De maag voorzien van voldoende voedsel vertraagt de alcoholopname.
• Alcohol prikkelt het maagslijmvlies. Een ‘bodem’ in je maag beschermt zodoende tegen overgeven.
• Door de alcohol die nog in je maag aanwezig is moedwillig uit te braken hoeft je lever deze niet meer te verwerken.
• Het is zeer belangrijk om het vochtgebrek aan te vullen door veel water te drinken. Het liefst nog voor het slapengaan.
• Ook water drinken tussen de alcoholische drankjes door is een steevaste aanrader.
• Wissel elk alcoholische drankje af met een niet alcoholisch drankje.
• Cafeïne kan bij een kater maar beter worden gemeden omdat dit vochtverlies en hoofdpijn kan bevorderen.
• Gezouten producten nuttigen helpt vaak, want zout helpt vocht vasthouden.
• Pijnstillers zoals paracetamol kunnen hoofdpijn verlichten, maar kunnen bijwerkingen veroorzaken in combinatie met alcohol.
• Neem de volgende ochtend een stevig ontbijt met fruit en vruchtensap.
• Slaap zo lang mogelijk uit.

Geen alcohol gebruiken is verzekerd van succes… In elk geval de volgende ochtend. Wie toch in de stemming wil komen met alcohol kan dat beter met mate doen. Jezelf laveloos drinken zal ook de sfeer immers niet ten goede komen.

Kater en fabels
• Anti-katerpillen – Het ontbreekt anti-katerpillen aan wetenschappelijke bewijzen. Deze pillen werken niet of nauwelijks omdat je kater pas ophoudt nadat de alcohol door je lichaam is verwerkt.
• Rauw ei – Rauw ei bevat cysteïne en dit zou katerverschijnselen remmen. Dit is onzin.
• Gewoon doordrinken – Het is niet uit te sluiten dat sommige mensen een mentale oppepper krijgen wanneer ze bij katerverschijnselen gewoon weer alcohol beginnen te drinken. De katerverschijnselen zelf verdwenen zeker niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor dit uitbundige antwoord!

Andere antwoorden (6)

Kotsen:p gewoon je grenzen kennen!!!! Als je met drank je grenzen niet kent moet je erg gaan oppassen, dit kan ik het dagelijks leven ook problemen gaan geven. Drink gewoon een paar glaasjes en stop!! Kies nu voor jezelf voor je door slaat. Maar als je misselijk bent werkt braken soms wel..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vinger in je keel en leeg maken die maag.

Of daarna alleen maar spadrinken. Dan word je ieder geval niet nog misselijker.

Het beste is: op tijd stoppen en dan bij de BOB instappen...

.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat wil je nu eigenlijk?

Door kunnen zuipen tot je in coma raakt?

Als je lichaam niet tegen die drankt kan,
dan moet je leren luisteren naar je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drink naast ieder glas drank ook een glas water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meest verstandige is om te stoppen met drinken.
Maar dan ben je natuurlijk nog niet van de misselijkheid af.
Omdat Alcohol een bijtende stof is kan je misselijk worden als het een bepaalde interactie heeft met de slijmvliezen in de maag.
Maar vaak spelen er ook nog andere factoren mee.
Als je je vinger in je keel stopt en braakt dan is vaak de misselijkheid niet meteen weg, maar vaak wel het gevoel dat je elk moment over je nek kan gaan.
Je wordt met deze braak methode in iedergeval vaak niet nog misselijker - als je maag tenminste goed leeg is.
Vanaf dat moment is het beter om gewoon te stoppen met het nuttigen van alcohol voor die dag.
Drink zoveel mogelijk water totdat je je beter voelt maar niet zoveel dat je opnieuw misselijk wordt.
Lekker gaan slapen en uitslapen.
De volgende dag een goed ontbijt en hydrateren.
That does the trick!
Veel plezier!