hoe gaan jullie om met rauw vlees bij het gourmetten?

2e kerstdag gaan we gourmetten maar nu komt mijn schoonzus en haar twee kinderen (5-8) over uit spanje. We gaan gourmetten maar mijn zus is een beetje smetvrees achtig (ze wilde zélf gourmetten, want ik heb nog gewoon andere mogelijkheden aangeboden, maar haar kinderen hadden het ook nog nooit gedaan dus vond ze het wel leuk) Nu is mijn vraag, hoe gaan jullie eigenlijk om met rauwe vlees dat op tafel ligt, ik heb daar nooit heel erg stil bij gestaan, we hebben meestal een vork waarmee we het vlees op de plaat gooien en dan heeft iedereen een eigen vork om het er af te halen, maar nu ik dus een beetje op mijn schoonzus moet letten, vraag ik me af of iemand hier nog goede tips heeft of hoe jullie met rauw vlees op tafel en gourmetten omgaan? alvast bedankt! en natuurlijk allemaal fijne feestdagen!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (13)

Het rauwe vlees hebben we op een andere tafel liggen. Iedereen heeft een klein bordje om wat rauw vlees op te leggen en mee te nemen naar de bakplaat.
Het rauwe vlees ligt dus niet op de tafel waaraan gebakken/gegeten wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Uiteraard daarna een ander bord en vork gebruiken voor het vlees te eten als het gaar is.
Kimath
13 jaar geleden
Verder een goed antwoord, plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja sorry, daar doel ik dus op. Op de tafel stond gewoon een eetbord, het kleine bordje was puur voor het transport, ook om te voorkomen dat er stukjes vlees tijdens het transport op de grond vallen.
Kimath
13 jaar geleden
Helemaal goed :)
Fijne feestdagen gewenst!
Zaak is om het vlees niet al te dicht bij het gourmetset te zetten, maar het vlees kan gerust (indien uit de koeling natuurlijk) een uurtje of 2 op tafel staan. Het vlees goed dicht laten schroeien. Wij doen ipv boter, de plaat bestrooien met zout. Dit geef minder stank en het vlees lijkt beter te bakken. Ik heb er nu al zin in....... Prettige dagen en eet smakelijk strakkies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schotel maken met elk een soort vlees erop een of twee vorken per vleesbord. Dan kan je met de vorken op het vleesbord het vlees op de gourmet leggen zo heeft elk soort vlees zijn eigen bord en vorkjes
Dan leg je naar behoren het bestek en de eetborden neer. waarmee op de gourmet het vlees weer kan worden gedraaid en daarna opgegeten
13 jaar geleden
Gewoon een vork om rauw vlees mee te behandelen (opdienen naar gourmet stel). Voor de rest.. Geen zorgen om maken.

Vlees bederft niet meteen zodra je het uit de koelkast haalt hoor. Het vlees wat je een uur of 2 op tafel hebt gehad en wat niet op gegaan is, zou je eventueel voor je eigen rust meteen in de pan kunnen opbakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Het is bij rauw vlees belangrijk omdat gescheiden te houden van gaar vlees. En kip en vlees ook apart!
Ik zet twee bordjes per persoon op tafel. Dan gaat de schaal vlees rond en ieder pakt alvast van alle soorten een paar stukjes. Vanaf dat eigen bordje, met apart spateltje, schuiven we het op de bakplaat. Vlees boven op de bakplaat. De extra dingetjes, de groentes, champions, ei, kaas, ham, ananas etc. in het bakje.

Om het eraf te halen gebruiken we het tweede bord met een ander spateltje.

Als de hele tafel is gedekt en iedereen zit, dan kom ik met de schalen uit de koelkast . Zo blijf het koel tot op het laatste moment. Op tafel kun je er zelfs, na een ronde afpakken, zilverfolie over dan. Dan zit er niemand te blazen over het vlees en wordt het niet warm.

Ik wens je een hele gezellige dag toe, lekker bijkletsen en eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kippenvlees is doorgaans zeker niet vrij van bacteriën. Daarom vereist het gebruik van kippenvlees bij gourmetten extra aandacht. Bij barbecuen gebeurt dat bijvoorbeeld door kip te voren kort goed te verhitten door koken. Het Nederlandse Voedingscentrum zegt hierover:

Hoe voorkom je zelf dat kippenvlees besmet raakt? Het Voedingscentrum heeft tips.
Bacteriën die voorkomen op rauwe kip zijn campylobacter en salmonella. In de praktijk gaat het vooral om campylobacter. Je kunt ermee in aanraking komen door kruisbesmetting. Door slechte hygiëne in de keuken kunnen de bacteriën van rauwe op gekookte of gebakken producten worden overgebracht.
Ook door onzorgvuldige bereiding of het niet goed gaar maken van de kip kun je in aanraking komen met de bacteriën. Vooral voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot vijf jaar, ouderen en zieken is dat gevaarlijk.
Als je te veel van deze bacteriën binnenkrijgt loop je namelijk kans op een darminfectie of langdurige buikklachten zoals krampen en diarree. In sommige gevallen kunnen de bacteriën zelfs een spierziekte of gewrichtsontstekingen veroorzaken.
Wat kun je zelf doen?
Door hygiënisch te werken in de keuken kun je voorkomen dat je de bacteriën binnenkrijgt.

Het is ook belangrijk dat het vlees door en door gaar wordt.
Dan worden eventuele schadelijke bacteriën gedood.
Kip is goed gaar als het vlees van b i n n e n w i t is.

Hygiëne
Als je met deze tips rekening houdt, dan kun je besmetting voorkomen:
•Vermijd kruisbesmetting waarbij de bacteriën van rauwe op gekookte of gebakken producten worden overgebracht
•Werk met schone handen, materialen en oppervlakken
•Verhit de kip door en door en let erop dat het hele product goed gaar wordt
•Scheid rauwe producten van bereide gerechten
•Wees voorzichtig met het druipvocht (drip) van ontdooide kip
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij doen altijd koelelementen onder het vlees om het vlees koel te behouden. Daarnaast gebruiken wij bij elk soort vlees een vork of knijptang-ding :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben het vlees op een koelplateau liggen, op een andere tafel. Voor elk plateau hebben we apart "bestek" liggen om vlees en vis op een eigen bord te leggen. Maar als je zelf andere opties hebt voorgedragen zou ik me ook niet helemaal gek laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees per soort apart op de schaal, afgedekt met folie, en als het kan, gekoeld van onder.

Niet te dicht bij het gourmetstel,

Fijne avond en alvast smakelijk eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vaak niet het bederf, maar bijv, het feit, dat een kip zo van tafel afwandelt door salmonella. Een half uur in een warme kamer is dan echt te lang.
Ik denk niet dat dat simpel goed oplosbaar is. In ieder geval moet je rauw en gegaard vlees op geen enkele wijze met elkaar in aanraking laten komen, desnoods iedereen twee bordjes ('rauw bordje' en 'gaar bordje'). Dus geen sausjes op het 'rauw bordje'. En je moet het rauwe vlees misschien wat koeler wegzetten en de tafelgenoten even laten lopen naar die koele plaats met hun 'rauw bordje', dan kunnen ze bovendien niet vorken verwisselen.
Het lijkt overdreven, maar het is het echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hetzelfde vlees bij hetzelfde vlees en daar 1 vork bij. En het vlees aanvullen met pannenkoekmix, eieren (om mini eitjes of omelet te bakken) etc.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het omdraaien van vlees gebruiken wij altijd een aparte vork. Dus je hebt ieder 2 vorken: 1 waarvan je eet en 1 om je nog niet gare vlees mee om te draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen moet je je niet gek laten maken door de hygiëne hype die er rond gaat. Jaren lang hebben wij al het vlees bij elkaar op één schotel gelegd en tot op heden leeft iedereen nog. Vis en vlees houd je gescheiden dat is normaal. Waar je wel op kan letten is de kwaliteit van het vlees. Bijvoorkeur biologisch van een goede slager, want daar zitten nogal een hoop sjoemelaars tussen. Goed biologisch vlees is zoiezo van dieren die geen bestijdingsmiddellen hebben binnen gekregen en een fijn leven hebben gehad.

Verder mag vlees best een uur van te voren uit de koelkast, dan kan het bijkomen van dat koude gedoe in die kast. De angst van je zus zit 'm voornamelijk tussen de oren. Dan moet jij er voor zorgen dat het er allemaal keurig uit ziet, je het vlees op aparte borjes zet desnoods met een dekseltje afdekt. Zo ziet je zus dat het goed is en kan ze gerust aan het eten beginnen. Een beetje psycholigie en netjes/ fris werken doet een hoop. Het oog eet eerst!