Welke drug is niet verslavend?

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik heb bijvoorbeeld gehoord van blaadjes die je kan eten waardoor je gaat hallucineren en die niet verslavend zijn. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon helemaal niet aan beginnen. Dan weet je zeker dat je er niet aan verslaafd raakt. (-;
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van Khat/Qat ga je niet hallucineren in ieder geval. Khat is wel geestelijk en lichamelijk verslavend. http://nl.wikipedia.org/wiki/Qat_(drug)

Het beste antwoord

De minst verslavende drugs zijn paddos en eigenlijk hallucinogenen in het algemeen. Dat wil niet zeggen dat zij niet lichamelijk of geestelijk schadelijk (kunnen) zijn.

De bijgevoegde grafiek werkt erg verhelderend en wordt vaak gebruikt bij voorlichting en werkstukken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt zien dat bij de drugs die onderaan de grafiek staan het verslavingsgevaar het kleinst is, en bij de drugs bovenaan is het verslavingsgevaar het grootst.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik zie dat de vraagsteller zijn vraag heeft aangepast, dat maakt mijn antwoord minder relevant.

Els: Inderdaad jammer dat die niet toegevoegd is aan de grafiek. Dit was de meest gangbare grafiek die ik kon vinden. Crystal Meth is inderdaad afschuwelijk en in Nederland gelukkig minder makkelijk te verkrijgen dan in de VS.

Paco: Dat klopt, dit is geen grafiek die alle drugs omvat. Het zou een erg grote grafiek worden als hij dat wel deed.

Ik zie dat er over de drug Qat gepraat wordt in verschillende antwoorden. Van deze blaadjes ga je echter niet hallucineren, het is een lichte stimulant die mogelijk lichamelijk en geestelijk verslavend is. Zie de bronnen.

Het zou het voor ons makkelijker maken als de vraagsteller kan benoemen hoe deze blaadjes heten.

Een site met veel informatie over honderden drugs kun je vinden bij de bronnen (Erowid).

Een van de blaadjes die je kan eten en waarvan je gaat hallucineren is Salvia Divinorum. Het is een drug waar je hoogstwaarschijnlijk niet geestelijk verslaafd aan raakt en ook niet lichamelijk. Je kunt er wel van in de war door raken omdat je gaat hallucineren. Deze plant is toevallig pas in het nieuws geweest (roddelnieuws welteverstaan) toen er een filmpje opdook op Youtube waarin Miley Cyrus dit rookte uit een bong. Je kunt het namelijk naast kauwen ook roken. Salvia is vrij te verkrijgen in Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi grafiekje, jammer dat crystal meth er niet bij staat. Volgens mij komt die nog wel boven heroine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mis er nog wel meer

Andere antwoorden (3)

Iedere drug kan verslavend zijn.
Is het niet lichamelijk dan wel geestelijk.
Of je verslavend gevoelig bent is persoonlijk als je dat niet bent kun je vrijwel iedere drug gebruiken zonder er meteen verslaafd aan te raken.
Drugs die niet lichamelijk verslavend zijn worden vaker gebruikt dan je denkt door mensen waar je het niet van verwacht en ook niets van merkt.
Dit soort mensen kan ook tijden zonder en nemen dan weer eens een pilletje of jointje om vervolgens weer maanden er niet naar om te kijken.
Nederland staat bekend om zijn zuivere drugs dus de bijverschijnselen zijn ook minder en door openheid en veel betere voorlichting en hebben we een minder groot drugsprobleem dan bijv. Amerika.
Let wel als je verslavingsgevoelig bent kun je beter iedere drug mijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De blaadjes die je bedoelt zouden weleens qat kunnen zijn, een traditionele drug uit Somalië die hier ook gebruikt wordt. Maar qat is behoorlijk verslavend.
Ik vermoed dat elke drug verslavend is, misschien niet allemaal lichamelijk maar in elk geval mentaal.

Toegevoegd na 24 seconden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Qat_%28drug%29
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt niet alle drugs zijn verslavend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat iedere drug verslavend werkt, het zit al in de naam 'drug'. van mij een + want je antwoord was precies wat de vraagsteller vroeg.
In theorie kan elke drug verslavend zijn, zeker als hij een bepaalde invloed uitoefent op je lichaam of geest.
Heel ruim genomen zijn alle medicijnen 'drugs', en daar zijn er zeker onder waar je niet snel lichamelijk of geestelijk aan verslaafd zult raken. Antibiotica bijvoorbeeld, of de pil. Doodgewone pijnstillers, of hoestdranken met een spierverslapper kunnen dat echter wel degelijk zijn.

De blaadjes die je noemt zijn vermoedelijk qat, en daar krijg je wellicht geen lichamelijke afhankelijkheid van (je hebt er ook niet 'steeds meer' van nodig, zoals van veel klassieke drugs) maar de geestelijke afhankelijkheid is er ECHT wel. Het is in Nederland op dit moment voornamelijk een groot probleem onder Somaliërs. En juist die geestelijke afhankelijkheid is bij vrijwel alle verslavingen het allergrootste probleem. Zo kun je zelfs verslaafd raken aan middelen die lichamelijk eigenlijk niets doen. Chocola bijvoorbeeld, of gokken, of internetten.