Welke producten komen je gezondheid het meest ten goede als je de Eko variant gebruikt?

Vrijwel alles kun je tegenwoordig eko kopen. Welke producten leveren de grootste gezondheidswinst op als je de Eko variant gebruikt. Zelf dacht ik aan groente, fruit, zuivel en vlees. Maar misschien ligt dat iets genuanceerder.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij groente en fruit zou je kunnen kijken naar welke soorten het grootste risico op verboden gif en gezondheidsrisico's hebben als het niet-biologisch is.
Weet Wat Je Eet (zie bron) geeft daar overzichten van. In 2009 waren dat bij groente komkommer, aubergine, kouseband, okra en sopropo, en bij fruit druif, peer, sinaasappel, mandarijn en aardbei.

Kant-en-klaar producten, zoals snoep en koekjes, bevatten bij de biologische variant vaak veel minder suiker, en vaker volkoren ingrediënten. De gezondheidswinst zit bij deze producten dus niet alleen in de afwezigheid van gebruikt gif, maar in het feit dat ze vaak andere ingrediënten gebruiken. Dat heeft wel natuurlijk veel invloed op de smaak, terwijl bij fruit, groente, vlees en zuivel dat verschil veel kleiner is. Als je van zoet houdt, is dat soms wel een opoffering (omdat je moet wennen aan minder zoet leren waarderen), maar het maakt voor je lichaam wel veel verschil.

Daarnaast hoor je vaak dat in regulier vlees allerlei rotzooi zit, dat in biologisch vlees niet zit (maar ik heb me daar nooit in verdiept, dus ik weet niet of het klopt, maar het klinkt wel aannemelijk). Daarnaast geldt voor vlees, zuivel en ei dat er bij biologisch veel minder dierenleed is, dat is niet je vraag, maar misschien wel een extra reden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Sowieso groente en fruit, maar ook zeewier, kiemen, zaden, noten, peulvruchten, gedroogde vruchten, spelt, kamut en volkoren producten.

Vlees vis en zuivel is verwaarloosbaar als je voldoende eiwitten haalt uit andere producten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als toevoeging op je eigen opties:
cosmetica.
In veel producten zitten stoffen die niet goed voor je zijn.
Stoffen die je huid uitdrogen, maar ook stoffen die mutageen zijn. (kankerverwekkend)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees (als je dat eet) en producten van dieren (melkproducten, eieren e.d.)
Als je veganist bent, dan groente en fruit.

Vlees is dan zonder onnodige antibiotica (denk aan resistente bacteriën in bijv. kippen), zonder de afschuwelijke snelle groei en onnatuurlijke en enorm stressvolle levens van de dieren (stress is ongezond voor je, dat weet iedereen. Bedenk dat de dieren uit de bio-industrie enorme dosis stress hadden.), zonder het soms toegevoegde water zodat het voller en groter lijkt (dus meer voedingswaarden), de dieren krijgen natuurlijker en beter eten: dit zijn de bouwstenen van het vlees (of product) dat je eet! En ga zo maar door.
Helaas is hier te weinig onafhankelijke informatie over te vinden op het internet. Economisch gezien is de bio-industrie nou eenmaal fijn.

Verder is het ook zeker belangrijk om te kijken waar je groente en fruit vandaan komt (kijk eens bij www.milieudefensie.nl en www.weetwatjeeet.nl). Het land van afkomst zegt al iets over de hoeveelheid gif op je voedsel. Eco is wat de gifhoeveelheid betreft, zeker het beste!

En natuurlijk zijn dingen als cosmetica, koekjes, chips, brood, vanalles soms gezonder en beter voor je als ze eco zijn. Geen synthetische middelen, geen smaakversterkers, geen conserveringsmiddelen, enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt inderdaad iets genuanceerder. Eko of Biologische producten zijn niet per definitie beter dan niet biologische. Ze smaken vaak ook niet beter, al wil men dat wel graag denken omdat er meer voor betaald is.

Biologische producten hebben vaker last van ziektes en eten voer waar veel meer bacterieën en rotzooi in zitten.

Een kip die lekker buiten scharrelt en van alles uit de modder eet, legt eieren die veel meer vervuild zijn dal batterij-eieren. Ook het vlees bevat veel meer kwik, pcb's en andere giftige stoffen.

Last but not least; ik heb een stuk gelezen over biologische peren die hier in de supermarkt verkocht worden. Deze peren worden per kerosine slurpend vliegtuig vanuit Australie ingevlogen, met alle luchtvervuiling van dien. Mag jij raden wat beter is voor jouw gezondheid, de bespoten peer uit Tiel of de bio variant uit Australie.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik ben overigens niet tegen biologisch, het dierenwelzijn vind ik belangrijk genoeg om bijna altijd voor biologisch vlees te kiezen.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Biologische producten hebben vaker last van ziektes en eten voer waar veel meer bacterieën en rotzooi in zitten. Een kip die lekker buiten scharrelt en van alles uit de modder eet, legt eieren die veel meer vervuild zijn dal batterij-eieren. Ook het vlees bevat veel meer kwik, pcb’s en andere giftige stoffen."
Heb je bronnen voor deze beweringen?
paulus811
13 jaar geleden
Dus omdat jij een bron vermeld, verwacht je dat van de rest ook? Nou goed, komt ie: Het stuk over de eieren:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkomst/productie/biologisch-eten/veiligheidsaspecten.aspx Het stuk over de peren komt uit een onderzoek van de Consumentenbond uit 2006, er is geen link van op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik verwacht het helemaal niet omdat ik het zelf ook doe. Maar zonder bron is vaak niet in te schatten of iemands informatie enorm waardevol en correct is, of absolute onzin. En als ik de juistheid niet kan inschatten, of gewoon er meer over wil weten, vraag ik om een bron. Lijkt me logisch.
paulus811
13 jaar geleden
Fynna, je hebt gelijk, het staat er onaardiger dan ik het bedoel. Mijn eerste gedachte was dat je een min had gegeven omdat de bron ontbrak en daar sla ik de plank mis vermoed ik. Feitelijk probleem met biologisch voedsel is dat je op internet zowel voor als tegenstanders vindt. Vraag een legbatterij eigenaar wat ie van biologische kippen vindt en je krijgt een verhaal over ziektes, dioxines en kippen die elkaar tot bloedens toe kaalpikken. Vraag je het de bioboer, dan is het verhaal andersom. Dat groente en fruit worden bespoten is natuurlijk niet omdat de boer toevallig nog een vat gif over heeft, dat dient een doel en de belangrijkste is het tegengaan van schimmels en vraat door insecten. De opbrengst van de bioboer is vaak lager omdat de natuurlijke bestrijdingsmiddelen minder effectief zijn, dat drijft de prijs omhoog. Uiteindelijk zul je een eigen mening moeten vormen en iedere uitspraak van een partijdige club genuanceerd moeten beoordelen. Het verhaal over de peer is echt waar en dat geeft mij soms het gevoel dat er ook een marketing machine achter biologisch voedsel zit. Niet erg, maar wel blijven nadenken en niet alles klakkeloos overnemen. Vandaar mijn antwoord. Wellicht heb je het programma 'keuringsdienst van waarde' gezien over het fair trade concept. Dezelfde bloemen van dezelfde boer zijn dan ineens 50 cent duurder door het fair trade logo. Die 50 cent gaat naar een administratieve club in Nederland die het fair trade concept 'in de markt' zet. Best een goed idee om boeren goed te belonen, maar wel blijven opletten dus. Omdat ik dierenwelzijn belangrijk vindt, koop ik wel zoveel mogelijk biologisch vlees of vleesvervangers (die worden ook steeds lekkerder).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je antwoord Paulus. Die min was helemaal niet van mij hoor.... Ik geef pas een min als ik weet dat iemands antwoord niet klopt, niet als ik mijn bedenkingen heb en daarom er op doorvraag (want dan weet ik immers nog niet of de ander misschien wel gelijk heeft). Ik ben het met je eens dat je informatie kritisch moet bekijken, zeker als het gegeven wordt door mensen die er belang bij hebben om je te overtuigen. Maar dat wil niet zeggen dat je dus nooit iets kan weten, er zijn ook wetenschappelijke onderzoeken door onafhankelijke instanties natuurlijk, waar je wel degelijk conclusies uit kan trekken. Maar ik twijfel eigenlijk nog steeds aan een aantal dingen die je zei:
"Biologische producten hebben vaker last van ziektes en eten voer waar veel meer bacterieën en rotzooi in zitten." Over planten zegt je bron van het Voedingscentrum: "In biologische granen worden geen hogere gehalten aan schimmelgifstoffen aangetroffen."
En over dieren in de biologische landbouw staat er:
"De dieren worden minder snel ziek en herstellen eerder bij infecties." en "De kans op BSE is kleiner."
En over besmetting met bacteriën of parasieten: "Uit onderzoek van de Consumentenbond en de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) blijkt dat biologische kip minder salmonella bevat dan reguliere kip. De VWA vond in biologische kip wel meer campylobacter.
Bij biologische varkens worden niet meer parasitaire ziekten vastgesteld dan bij gangbare varkens." Uit deze info kan je niet de conclusie trekken dat bio producten meer last hebben van ziektes, omdat zij 1 feit geven dat je bewering ondersteunt, en een heel aantal die je bewering juist ontkrachten. "Ook het vlees bevat veel meer kwik, pcb’s en andere giftige stoffen."
Ook hierover wordt niks gezegd door deze bron. "Een kip die lekker buiten scharrelt en van alles uit de modder eet, legt eieren die veel meer vervuild zijn dal batterij-eieren."
Deze bewering wordt inderdaad wel ondersteund door deze bron.