Wat maakt eten precies ongezond (McDonalds en NY pizza)?

Ik heb de laatste weken veel research gedaan en kom erachter dat het volgende erg ongezond is en moet worden voorkomen: meer dan 6 gram zout of te veel zout, verzadigde vetten zoveel mogelijk voorkomen, suikers, niet gevarieerd eten of te veel van 1 (on)gezond product en geen groente of fruit (liefst 250gr van beide per dag)

Nu zit ik dus te kijken naar voedingswaarde bij de McDonalds. Ongeacht dat elke dag een kipburger niet gezond is omdat het dus niet gevarieerd is maar de voedingswaarde qua verzadigde vetten, zout en suiker is dusdanig weinig. Waarom is McDonalds dan per see ongezond als het gewoon in je voedingsschema past. Zelfde als NY pizza. Je hebt pizzas met redelijk weinig verzadigde vetten. Er zit veel vet in maar als je de rest van de dag op je vetten let dus alleen brood, kwark, fruit en groente, wrap met tonijn dan zou je dus ook elke week 2 pizza's kunnen eten. Zout is dan wel weer ongezond.

Wat maakt precies zoiets ongezond? Is er iets wat ik over het hoofd zie?

Ik eet namelijk de hele week super gezond alleen maar kip bereid, tonijn, brood, wraps, elke dag 250gr groente en fruit, alleen maar water, aardappelen, rijst en andere pastas kortom niks ongezonds.

Ik zorg dat ik elke dag 2x eiwitten per kg heb,geen of zo min mogelijk suikers en maximaal 1x vet per kg lichaamsgewicht.

Stel er past elke dag (bewijzen van) een kipburger van de mac in mijn voedingsschema, op gevarieerd eten na) zou dit dan slecht zijn?

een jaar geleden
3.1K
Pieterke
een jaar geleden
Als ik een keer iets van McDonalds at of van een soortgelijke zaak, dan schoot mijn suikerwaarde als een komeet omhoog, ook al lette ik de rest van de dag op. Ik denk dat er iets niet klopt in hun gegevens. Ik koop dus tegenwoordig helemaal niets meer bij dit soort zaken.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
Uitgaande van de geadviseerde gemiddelde calorie-inname zit een pizza of gefrituurd eten van de Mac al snel op een groot deel van die calorie-inname. Mijn ervaring bij de Mac is dat ik ondanks die grote calorie-inname, al vrij snel daarna weer trek heb. En daarmee ruimschoots te veel calorieën inneem.
Verder zit er in een hele pizza chicken hawai (als voorbeeld) zo'n 5,5 gram zout. Alleen dat is al genoeg voor een hele dag. In een (als voorbeeld) Single Quarter Pounder zit 43% van de maximaal geadviseerde zoutinname en 26% van je calorieën. Een keer zal niet erg zijn om te eten. Maar als structureel onderdeel van je voeding lijkt het toch echt minder geschikt. Een tip: sla niet door in het letten op je voeding. Dat is (ook) ongezond.
Ikhebgeenidee
een jaar geleden
"Stel er past elke dag (bewijzen van) een kipburger van de mac in mijn voedingsschema, op gevarieerd eten na) zou dit dan slecht zijn?" Je vraag klopt niet.
Als namelijk bewezen is, dat het past in je voedingsschema, zal het niet slecht zijn. Immers: anders was bewezen dat het slecht zou zijn.
De vraag zou eerder moeten zijn: past elke dag een kipburger in een (gezond) voedingsschema.
Antoni
een jaar geleden
@Ikhebgeenidee, ik vermoed dat de vraagsteller in plaats van 'bewijzen van' 'bij wijze van spreken' bedoelt.

Antwoorden (1)

Gaat vooral om geraffineerde, sterk bewerkte producten en transvetten, met allerlei ongezonde toevoegingen. Ik zou altijd kijken naar de ingrediënten. In het broodje van de hamburger van McDonalds zit bijvoorbeeld suiker en dextrose en koolzaadolie. Koolzaadolie meestal een sterk bewerkt product. In de ketchup zit glucose-fructosesiroop.
Dat verzadigde vetten slecht zouden zijn, is een fabeltje. Juist zadenoliën zijn slecht voor. Door de overmaat aan omega 6 werken ze ontstekingsreacties in de hand. Verzadigde vetten heb je onder andere nodig voor de verwerking van vitaminen.
Koolhydraten heb je wel nodig maar wel de langzame. Gaat om de glycemische index.
De ingrediënten van de pizza's kan ik niet vinden. Lijkt me iets gezonder maar is van bloem dus snelle koolhydraten en zo'n hele deegklomp is een belasting voor de spijsvertering.
Zout heb je wel nodig maar dan in de vorm van zeezout of Himalayazout, waar mineralen in natuurlijke verhoudingen voorkomen. Natuurlijk niet al teveel zout.
Supergezond zou ik niet zeggen. Belangrijk om evenwichtig te eten en dat wat jouw lichaam nodig heeft.
Brood en tarwe zijn niet zo gezond. Kant en klare wraps bevatten vaak veel zooi als conserveringsmiddelen en suiker. Als je witte rijst en witte pasta bedoelt, ook niet zo geweldig. Tonijn kan je beter ook maar spaarzaam eten. Kip uit de bio-industrie ook niet zo gezond.
Kortom, je eens verdiepen in gezondheid en goede voeding en wellicht eens zelf wat maken. En eens wat opzoeken over glycemische index. Zo is boekweit in dat opzicht beter dan tarwe.
Ook eens kijken naar de samenstelling van bijvoorbeeld moedermelk Staat bol van de verzadigde vetten dus zou ongezond zijn.
Kijk bij het gezondheidsaspect ook naar de vezels. Oplosbare vezels zijn goed voor je darmen en bloedsuikerspiegel. In dit soort voedingsmiddelen weinig vezels. Ook weinig groente te bekennen. Met een salade erbij zou het al beter zijn.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden