Mag een diabeet honing eten?

een jaar geleden
2.7K
Pieterke
een jaar geleden
Tegenwoordig mag een diabeet alles eten, zij het met mate. Er worden wel dingen afgeraden maar er wordt niet meer zoals vroeger iets verboden. En er wordt meer geadviseerd zoals: Als je een beetje honing wilt eten, laat dan dit of dat weg. Dat verbieden had ook geen zin omdat mensen zich daar toch lang niet altijd aan hielden. Ik ben zelf al jaren diabeet en mij is ook nooit iets verboden.
tinus1969
een jaar geleden
Type 1 of type 2 diabeet?
VraagAntwoord66
een jaar geleden
Eens met @pieterke. Een diabeet mag in principe alles eten. Wel is het zo dat er veel (natuurlijke) suikers in honing zitten. Het zal dan ook waarschijnlijk je bloedsuikerspiegel wel ontregelen

Antwoorden (3)

Harriët Verkoelen, diëtist en diabetesverpleegkundige: “In principe maakt je lichaam geen onderscheid in suikers. Er is dan ook geen verschil tussen palmsuiker, ahornsiroop en honing. Ook niet als je je bloedsuikerwaarden meet. Biologische koudgeslingerde honing kan wel minder kwaad. Dit heeft iets minder invloed op je bloedsuikerspiegel en heeft ook gezonde eigenschappen, want het werkt ontstekingsremmend. Door het te verwarmen gaan deze gezonde eigenschappen alleen verloren, dus doe geen lepel door je thee. Vergeet niet dat je best een heel klein beetje suiker kunt eten. Suiker is geen vergif, maar gebruik het zeer met mate. Het beste is om zoet af te wennen. Hoe meer suiker je eet, hoe meer je lichaam er ook nog vraagt. Als je lang geen suiker eet, wordt je bloedsuikerspiegel ook stabieler. Probeer daarom zoete tussendoortjes te vervangen door hartige. Denk aan pure chocola, een handje noten of een paar olijven.”

Henny de Lint, diëtist en natuurvoedingskundige: “Suiker is allang niet meer verboden voor mensen met diabetes. Het is echter voor niemand goed veel toegevoegde suikers te gebruiken. Dit advies geldt voor suiker, maar ook voor honing, graanstropen, agavesiroop en kokosbloesemsuiker. Mijn advies is: eet groente, peulvruchten, volkoren graanproducten en vers fruit als koolhydraatbron. Gebruik zo min mogelijk (natuurlijke) zoetmiddelen. Welk zoetmiddel je dan kiest, maakt niet zoveel uit. Laat je eigen smaak en voorkeur de doorslag geven. Geen enkel natuurlijk zoetmiddel verdient het predicaat gezond, dus beperk het gebruik zo veel mogelijk. Riet – en bietsuiker bevatten sacharose, dat weer opgebouwd is uit glucose en fructose. Honing bevat hoofdzakelijke glucose en fructose en een beetje sacharose. Dat zijn dus dezelfde grondstoffen en voor ons lichaam zijn het dezelfde stoffen om verder te verwerken. Als je honing lekkerder vindt dan suiker, kun je af en toe een klein beetje honing nemen.”
SimonV
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Echt wel dat je lichaam onderscheid maakt. Ook tussen bruin brood en wit brood. Voor de omzetting van koolhydraten zijn allerlei vitaminen en mineralen belangrijk. Door het ontbreken daarvan in geraffineerde suikers, worden deze onttrokken aan je lichaam en je lichaam krijgt meer insulinepieken en gebeurt in je lichaam natuurlijk nog veel meer dan alleen die bloedsuikerspiegel op de korte termijn.
SimonV
een jaar geleden
Heb je een wetenschappelijke bron hiervoor? Vitaminen in honing zijn verwaarloosbaar (0,5%).
https://www.verywellhealth.com/honey-and-diabetes-5115267
TurfGraver
een jaar geleden
Neem even contact op met deze diëtist, diabetesverpleegkundige en natuurvoedingskundige EchtWel.
Misschien moeten ze wat vaker YT filmpjes kijken of instagram.
Thecis
een jaar geleden
In al deze producten zitten sacheriden of disacheriden. Die worden heel snel opgenomen en de bron maakt hierbij geen verschil.
Die langzame koolhydraten zijn polysacheriden. Daar doet het lichaam veel langer over om om te zetten. Dus in feite hebben beide partijen gelijk omdat het simpelweg over verschillende dingen gaat. @Echwel, dit soort professionals wetenecht wel waar ze het over hebben. Dus je kan je beter afvragen of je inderdaad het over hetzelfde hebt.
HeerVoldemort
een jaar geleden
"Gebruik zo min mogelijk (natuurlijke) zoetmiddelen. Welk zoetmiddel je dan kiest, maakt niet zoveel uit." Mooie dieetist. Want iedereen kan veilig gebruik maken van erythritol en pure stevia. Dat doet namelijk niets met he bloedsuikerspiegel. En als mensen dat niet geloven?
Test het zelf maar. Ga bloedprikken met zo'n thuis priksetje. Neem een paar eetlepels erythritol of pure stevia en prik na 10 minuten nog een keer. Je bloedsuikerspiegel zal niet veranderd zijn. Voor stevia geldt: pure stevia, niet die troep van de supermarkt met 1% stevia en verder andere zoetstoffen.
Mogen alles. Wat verstandig is, kan soms een ander verhaal zijn. Belangrijk is een stabiele bloedsuikerspiegel en daar je voedingspatroon op aanpassen. Als dat evenwichtig is, is een beetje honing geen probleem. Als je er tegen kan. Goed naar je lichaam luisteren. Te rigoureus koolhydraten schrappen kan problemen geven. Teveel dierlijke producten ook. Belangrijk is ook zorgen voor de juiste voedingsstoffen. Wat voedingssupplementen de insulinegevoeligheid helpen te verbeteren.
Je zou het boek van Anthony William kunnen lezen, waarin onder meer achtergronden bij het ontstaan van diabetes. Of eens wat opzoeken over insulineresistentie.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Ik weet niet of ik voor gezondheid advies bij die Anthony William zou aankloppen.
Anthony William freely admits he has no medical training. Instead, he says he gets his medical information from "a spirit." :/
Thecis
een jaar geleden
Dhr William kan je inderdaad niet echt serieus nemen. Hij zal vast wel eens gelijk hebben, net zoals ieder ander.
Een type 1 diabeet mag honing eten mits hij extra insuline spuit. Een type 2 diabeet dient zo min mogelijk suiker te eten omdat suiker de insuline resistentie verergert.
een jaar geleden