Nee. Een croissant is een luxe product.Het is een broodje van gerezen bladerdeeg. Brood is een op basis van meel gemaakt basisvoedingsmiddel.
. . .
Brood is in Nederland in vier soorten onder te verdelen: wit, bruin, volkoren en meergranen. Behalve deze laatste soort (waar bijvoorbeeld spelt, gierst of rogge in kan zitten) hebben de broden tarwebloem- of meel als basisingrediënt.

De definitie van brood volgens het warenwetbesluit is gebakken eetwaar met als kenmerkende bestanddelen:
water of melk ( tenminste 20% vocht); rijsmiddel (behalve bij roggebrood); al dan niet verkleinde of geplette vruchten van graan, glutenvrije graanbestanddelen of zaden van boekweit; en zout.
Toegevoegd op 11 januari 2022 15:40: tekst
Amadea
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
Begrijp ik dat het een broodje is, maar geen brood?
tinus1969
2 jaar geleden
Maar waarom is het dan geen broodsoort?
Ja en nee, want er zijn twee soorten croissant :
1. nee: de zogenoemde fleuron: een gebakje van bladerdeeg ter garnering (= eetbare randversiering) van warme vleesschotels, warme groenteschotels en ragouts;
2. ja: de zogenoemde Franse croissant, een luchtig luxebroodje dat in Frankrijk vaak als ontbijt wordt gebruikt. Overigens ligt de oorsprong in Wenen, waar de Turken in 1689 werden verslagen. Het Weense broodje werd genoemd naar het Turkse symbool: de halve maan, in het Duits Hörnchen en later in het Frans: croissant. De Nederlandstalige benaming: halvemaantje.
Bronnen: Culinaire encyclopedie; Van Dale.
2 jaar geleden
Een croissant valt wel degelijk onder de noemer 'brood'. Het is net als de brioche een zoete broodsoort die in Frankrijk als ontbijt gegeten wordt. Het valt onder de luxe broodsoorten.

Een croissant wordt gemaakt van getoerd GEREZEN bladerdeeg en omdat hier gist aan toegevoegd wordt is het dus meer een combinatie van brooddeeg met bladerdeeg.
amc