wat is pemmican?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
Een indiaans gerecht
LeonardN
2 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pemmikan

Antwoorden (1)

Pemmikan is een geconcentreerd mengsel van vet en proteïnen dat gebruikt wordt als een compacte en volwaardige voeding. Het woord komt van het Creese woord pimîhkân dat zelf is afgeleid van het woord pimi (vet).[1] Het werd uitgevonden door de inheemse volkeren van Noord-Amerika. Het was algemeen geaccepteerd als een energierijke voedselbron door de Europeanen die betrokken waren bij de bonthandel en later door de Noordpool- en Zuidpoolontdekkingsreizigers, zoals Robert Falcon Scott en Roald Amundsen. Pemmikan was een van de voorraden in de Burke en Wills expeditie in Midden-Australië. Men vermoedt dat de pemmikan bedorven raakte en niet gegeten werd, wat bijdroeg aan scheurbuik en dood onder de leden van de expeditie, die rampzalig eindigde. Goed voorbereid en verpakt, kan pemmikan echter jarenlang zonder koeling bewaard worden.

De specifiek gebruikte ingrediënten waren meestal datgene wat beschikbaar was: het vlees was vaak bizon, wapiti, eland of een ander hert. Fruit zoals veenbessen en bessen van het krentenboompje werd soms toegevoegd. Ook kersen, krenten, appelbessen en bosbessen werden gebruikt, maar bijna uitsluitend in ceremoniële en huwelijkspemmikan.

De hoogste kwaliteit pemmikan wordt gemaakt van mager vlees, beenmerg en vet; de pemmikankopers tijdens het tijdperk van de bonthandel hadden strikte specificaties.