In welk landen zijn E-nummers verboden?

2 jaar geleden
3.5K
Erna55
2 jaar geleden
VEel stoffen hebben een E-nummer. Zuurstof bijvoorbeeld heeft E948. Dat kun je toch niet vermijden. Mensen worden bang gemaakt met het verhaal dat E-nummers slecht zijn. Ze denken dat ze die kunnen vermijden door biologische producten te kopen. Dat heeft geen zin, want E-nummers zitten ook in biologische producten." "Wat er gebeurt, is dat een fabrikant bijvoorbeeld in plaats van het E-nummer voor citroenzuur de naam 'citroenzuur' als natuurlijk aroma op de verpakking zet. Dat lijkt dan gezonder. Rijst heeft van zichzelf een waslaagje op de korrel. Dat natuurlijke waslaagje wordt gebruikt voor snoep en kauwgom en heeft nummer E908. Is dat dan ineens ongezond?"
tinus1969
2 jaar geleden
Vitamine C heft ook een E nummer (uit mijn hoofd E300).
LeonardN
2 jaar geleden
Als je denkt dat je E-nummers zou kunnen verbieden snap je iets niet over E-nummers. (als in ALLE E-nummers) https://www.nemokennislink.nl/publicaties/eerlijk-over-e-nummers/
"
E-nummers zijn overal
“Sterker nog, 80% van de E-nummers zijn gewoon natuurlijke stoffen” voegt Hartemink daaraan toe. "Als je helemaal geen E-nummers wilt eten, kan je alleen nog water, suiker en zout eten. Een lekker tomaatje? Bevat zelf al 15 E-nummers. Eieren bevatten onder meer lectihine (E322), betacaroteen (E160a) en lysozym (E1105). Vitamine C is nummer E300, en komt in aardappels, vlees en fruit volop voor. Maar dat hoeft er dan weer niet op te staan, dat zou een chaos worden. We kunnen niet elke tomaat bedrukken. Daarmee wil ik niet zeggen dat natuurlijke stoffen niet schadelijk kunnen zijn, dat hangt helemaal van de dosis af. Zelfs van water kun je doodgaan, als je er maar genoeg van drinkt. Maar dan hebben we het wel over excessen: 75 liter water op één dag bijvoorbeeld.
"
Erna55
2 jaar geleden
https://jameskennedymonash.files.wordpress.com/2014/01/ingredients-of-an-all-natural-egg2.jpg
LeonardN
2 jaar geleden
Het zijn overigens additieven die GEEN E-nummer hebben gekregen die we niet accepteren/verbieden. https://nl.wikipedia.org/wiki/E-nummer
Een E-nummer is een code voor een stof die binnen de Europese Unie (EU) toegelaten is als additief in voedingsmiddelen die bedoeld zijn voor menselijke consumptie. Internationaal gezien kent de EU de strengste toelatingsnormen van alle geïndustrialiseerde landen en daarmee dus ook het kleinste aantal toegestane additieven.

Antwoorden (1)

Er zijn geen landen die alle E-nummers verbieden.
Sommige E-nummers zijn verboden in Australië, Oostenrijk, Amerika, Duitsland, Noorwegen, Zweden, Zwitserland, België en Frankrijk.
Zoals Erna terecht opmerkt: veel stoffen hebben een E-nummer. Zuurstof bijvoorbeeld heeft E948.
Er is geen land dat je verbiedt te ademen.
Toegevoegd op 27 mei 2021 11:54: tekst
SimonV