Hoe kan het dat er enorm veel pitjes in de madarijnen zitten?

Regelmatig koop ik mandarijnen. Het valt mij op, dat als de schil er strak omheen zit, de smaak het lekkerst is. Op 3 april heb ik mandarijnen gekocht bij Lidl. De smaak is prima, maar er zitten enorm veel pitjes in. In het verre verleden was dat heel normaal, maar nu toch niet meer? Tegenwoordig komt het wel voor dat er 1 of 2 pitjes in een hele mandarijn zitten. Echter nu zitten er gemiddeld 5 pitjes in 1 partje. Hoe kan dat?

3 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Als Lidl niet in staat is voldoende pitloze mandarijnen in te kopen, zal het ook mandarijnensoorten met pitten moeten inslaan.

Ook pitloze mandarijnen kunnen soms overigens pitten bevatten: pitloos citrusfruit is een volkomen natuurlijk verschijnsel. Soms ontwikkelt de mandarijn zich zonder dat de zaadknop (het deel van de bloem waar het pitje uit moet komen) bevrucht is. En als die zaadknop niet bevrucht is, groeien er geen pitjes.
Pitloze mandarijnen zijn dus ideaal, maar hoe laat je een onvruchtbare vrucht zichzelf voortplanten? Dat doen mandarijnentelers door ze te enten. Daarbij zetten ze een deel van de pitloze soort vast op de vruchtbare soort. En voor je het weet creëer je een fruitboom met pitloze vruchten.
Maar toch zitten er in pitloze mandarijnen soms pitjes. Hoe komen die daar? Dat heeft alles te maken met bijen. Die doen namelijk waar ze goed in zijn: planten en bloemen bestuiven. Voor je het weet brengen ze het stuifmeel van een mandarijnensoort met pitten naar een boomgaard vol pitloze mandarijntjes.
Om die reden legt Marokko plantages voor pitloze mandarijnen op minimaal tien kilometer afstand van velden waar mandarijnen met pitten erin groeien. Maar helemaal voorkomen dat er een pitje in je mandarijn zit, kunnen de telers niet.
SimonV