Kun je eten wat naast beschimmeld brood heeft gelegen in een afgesloten bak nog eten?

Ik heb een bak waarin ik brood, crackers, wafels (etc) bewaar. De bak is afgesloten met een glazen deksel. Eén brood is gaan schimmelen. Hier kwam ik echter zo laat achter dat bijna het hele brood al blauw was (de schimmel had dus genoeg tijd om te groeien).
Toen ik de glazen deksel open deed rook ik de schimmel ook direct.
Nu vraag ik mij af.
Is het overige voedsel in de bak nog eetbaar? Of kan een schimmel "door de lucht" zijn sporen verplaatst hebben?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Nee, dit is niet meer eetbaar. Schimmels vormen sporen, die zich door de lucht kunnen verspreiden.
Voordat jij de sporen/schimmels ziet op je voedsel, zijn het er al heel veel!

Gooi alles weg wat verder in die bak zat, en maak alles daarna HEEL goed schoon met heet water en een sopje. Anders heb je kans dat het volgende wat je in de bak doet zo weer schimmelt, omdat er nog sporen inzitten.
Ritsuka