Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is sinaasappelsap zonder en met vruchtvlees hetzelfde?

Ik was een keer benieuwd naar de verschillen tussen sinaasappelsap met en zonder vruchtvlees. Blijkt dat in 500 ml sinaasappel zonder vruchtvlees 252 kcal inzitten en in sinaasappel met vruchtvlees 210 (dus waarschijnlijk zitten in het sap de meeste kcal). Ik vroeg me af of het gewicht van sinaasappelsap met vruchtvlees hetzelfde is als een maatbeker aangeeft. Is het gewicht van het vruchtvlees hetzelfde als het sap? Maakt het vruchtvlees dat het sap meer 'naar boven gaat' (zoals water omhoog reist als je er met je hand in gaat)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.2K
Amadea
3 jaar geleden
Met vruchtvlees bevat meer vezels.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Sinasappelsap zonder vruchtvlees is gecentrifugeerd, zodat de wat zwaardere delen (het vruchtvlees ofwel de pulp) naar onder zakt en het lichtere sap over blijft.
Één liter sap met vruchtvlees zal iets zwaarder zijn (maakt niet heel veel uit) dan een liter sap zonder vrachtvlees.
En zoals jij ook vraagt: het vruchtvlees zelf is dus iets zwaarder (soortelijke massa ofwel dichtheid) dan het "zuivere sap".
(Lees meer...)
Toegevoegd op 26 februari 2021 20:41: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding