Waarom liggen veel soorten kaas in een kaaswinkel niet in de koeling?

Ik was gisteren in een kaaswinkel. Ik kocht losse plakken kaas in een plasticje, normaal ligt dit bij een super in de koelkast, hier niet. Ook andere stukken aangesneden kaas (dus niet een hele ronde kaas) lagen niet in de koelkast. Ik zag alleen wat brie in een koeling liggen.

3.9K
SentWierda
3 jaar geleden
Kaas kun je bij een temperatuur van maximaal 7 graden ook buiten de koelkast bewaren. Als het (nu, 's winters) in de kaaswinkel maximaal 7 graden is, is er niets aan de hand.
In een supermarkt kan dat niet: daar is het altijd warmer dan 7 graden.
lucius0605
3 jaar geleden
@sentwierda, Nou het was echt geen 7 graden in die winkel. Wel wat lager dan kamertemperatuur maar het scheelt niet veel denk ik. Ik gok zo´n 15 graden.
SentWierda
3 jaar geleden
@lucius0605. Je hebt gelijk. Zojuist was ik in een supermarkt waar van alle gesealde kazen ongeveer de helft in de koeling lag en (tot mijn verbazing) de andere helft gewoon in de schappen. In deze tijd van het jaar kan dat blijkbaar. Zomers zeker niet: dan gaan de kazen zweten/smelten: ik heb wel eens in een niet-gekoelde kaaswinkel de kazen ineen zien zakken en uitdijen.
tinus1969
3 jaar geleden
Van oorsprong is kaas een manier om melk te bewaren, ook in de tijd dat er nog geen koelkast bestond. Er werd vaak wel nog wat meer zout gebruikt.
lucius0605
3 jaar geleden
@sentwieda, Oh en dat is nog in een supermarkt! Ik was in een kaaswinkel, en bijna 85% lag niet in een koeling. En het was er zeker geen 7 graden. Kijk leuk zo´n kaaswinkel, het ziet er heel ambachtelijk uit allemaal hoe ze het hebben uitgestald, maar of het goed voor de kazen is....

Antwoorden (3)

Reden 1
De klant kan zo gemakkelijke de beschikbare kazen zien en kopen. De kaashandelaar hoeft niet de deur van de koeling steeds te openen en te sluiten.

Reden 2
Op kamertemperatuur kun je kaas het beste proeven. Dan komt de smaak het meest tot zijn recht.

Reden 3
Kaas kan best een dag buiten de koeling liggen. Kaas blijft tijdelijk houdbaar, of je deze nu in de koelkast bewaart of dat deze op kamertemperatuur ligt.
SimonV
3 jaar geleden
Als het in de kaaswinkel maximaal 7 graden is, dan kan de kaas buiten de koeling liggen.
Voor brie geldt: altijd in de koeling, want brie is kort houdbaar. Kort houdbaar zijn ook o.a. camembert en petit suisse doux.
3 jaar geleden
Harde kaas kan je prima bewaren tussen de 8 en 15 graden. Het is van belang dat de zachte kaas (bijv. Brie) wel in de koeling ligt.
Omdat de kaaswinkel als bedoeling heeft dat de kaas verkocht wordt (een aangebroken kaas blijft geen weken liggen voordat het is verkocht) is het mogelijk om in die korte tijd de kaas gewoon buiten de koeling te houden. Dan is het natuurlijk wel van belang dat het in de kaaswinkel niet te warm wordt.
3 jaar geleden
lucius0605
3 jaar geleden
@crispy,
Ik kan me niet voorstellen dat alles wat in die winkel kris en kras ten toon gespreid ligt, binnen 2 weken allemaal is verkocht..
crispy
3 jaar geleden
alle hele, onaangebroken kazen natuurlijk niet. Maar wat er aan stukken kaas ligt zeker wel, anders zou die kaasboer toch een fors financieel probleem hebben:
als je een paar duizend euro per maand wil overhouden, en je wil ook nog de operationele kosten van je winkel zelf eruit halen, dan moet je toch vele honderden kilo's kaas verkopen in een maand.
lucius0605
3 jaar geleden
@crispy, Ja goed punt.