Waarom wordt er stikstof in een zakje chips gedaan?

Ik snap niet waarom dat stikstof in de zak chips er voor zorgt dat de chipszak niet zal openknallen wanneer het vervoerd wordt met het vliegtuig. Je zou toch denken dat door het stikstof het net sneller zal openbarsten ? Waarom is het dan niet zonder lucht ?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

De stikstof is inert en vertraagt het bederf (er is geen oxidatie mogelijk). Vacuüm verpakken is in theorie ook mogelijk, maar door de luchtdruk van buiten zullen de chips dan juist op elkaar gedrukt worden en verkruimelen.
Dat heeft niets te maken met transport per vliegtuig. Je lijkt te denken dat er in een vliegtuig geen luchtdruk is, maar in een vliegtuig (ook in het bagageruim) is de luchtdruk slechts iets lager dan normaal (ruwweg vergelijkbaar met 1500 meter hoogte).
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Een zak zoutjes kan toch aardig bol komen te staan in het vliegtuig (eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, maar hoe komt het dan dat een chipszak toch bol kan staan ?
tinus1969
3 jaar geleden
@PolPasc, omdat de zak luchtdicht is, en erin het vliegtuig dus een net iets lagere druk heerst dan op de grond/in de fabriek waar de chips ooit zijn verpakt.