Is bittere komkommer giftig?

Ik heb net een klein stukje komkommer gegeten en het was een beetje bitter. Ik heb hypochondrie en weet niet waarom maar ging opzoeken of dat erg is en blijkbaar kan dat giftig zijn. Het was geen zelfgekweekte komkommer maar gewoon uit de winkel. Is dit erg?

Anoniempieeeee
3 jaar geleden
Vergeten bij te zeggen dat ik wel een beetje buikpijn heb, maar dat kan ook komen door de gedachte.
Erna55
3 jaar geleden
Waar heb je gevonden dat bittere smaak van een jomkommer giftig is ?
Thecis
3 jaar geleden
@erna55
Op internet. Even kort zoeken en je hebt het antwoord. Heeft mij 5 seconden gekost.

Antwoorden (2)

De bittere smaak in komkommer wordt veroorzaakt door cucurbitacine (https://nl.wikipedia.org/wiki/Cucurbitacine). Deze stof is inderdaad hoogst giftig. Net zoals heel veel andere stoffen in planten.
Maar waar je rekening is dat deze stoffen in heel lage concentraties aanwezig zijn in een komkommer. Zoals je al aan gaf, heb je deze komkommer gewoon gekocht in een winkel. Dit voedsel is gewoon veilig. Als er maar een kleine kans was dat een geheel product (komkommer) mogelijk een bedreiging wordt voor de volksgezondheid (vanwege die stof cucurtubitacine) zouden de komkommers al lang uit de schappen verdwenen zijn. Je hoeft je dus nergens druk om te maken.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
300mg/kg is inderdaad zeer giftig.
Een mens proeft al 2mg/kg als bitter. Jouw komkommer proefde een beetje bitter.
Ofwel de concentratie is zo laag, dan gebeurt er niks. Had de concentratie zo hoog geweest dat je er ziek van werd, had je het vast uitgespuugd.
Trouwens, onder het steeltje kan een komkommer al snel iets bitter zijn. Laat los, als je maar lang genoeg denkt dat je buikpijn hebt, krijg je vanzelf echt buikpijn
(Psychosomatisch) Plus.
Bittere komkommers zijn inderdaad giftig en dus niet eetbaar. Deze bitterheid proeven mensen al vanaf een lage concentratie 2 mg/kg. Het levert pas schade op vanaf 300 mg/kg. Aangezien het bij jou maar om een klein stukje komkommer ging, zal je er zeer waarschijnlijk niets van merken.