Hoe maak je paars zonder blauw?

Morgen wil ik paarse cupcakes bakken. Ik heb alleen geen paarse kleurstof kunnen vinden in het keukenkastje en ik ben bang dat bestellen te lang gaat duren. Ik heb verder alle basiskleuren thuis behalve blauw. Hoe maak je paars zonder blauw?

Antwoorden (2)

Dat is absoluut NIET mogelijk. Paars is een secundaire kleur die je maakt met de primaire kleuren rood en blauw (zie hiervoor ook de kleurencirkel in de afbeelding). Met mengen van andere kleuren kan je dus GEEN paars maken.
In de kleurencirkel zie je de primaire kleuren rood, blauw en groen liggen op de punten van de driehoek. De secundaire kleuren liggen recht tegenover de zijden van de driehoek.
Toegevoegd op 16 december 2020 18:29: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
Met kleurstoffen werk je subtractief, dus met magenta en cyaan kun je wel paars maken.
SentWierda
3 jaar geleden
Merkwaardige en onbegrijpelijke kleurencirkel. Dat groen een primaire kleur is, wie legt me dat uit?
Immers: de primaire kleuren zijn: rood, geel en blauw.
En ook wordt goed gerekend: rood, groen en violet (paars).
Bonnen: Winkler Prins encyclopedie; Van Dale.
Nosky
3 jaar geleden
Deze primaire kleuren worden toegapst in de beeldschermtechniek (zoals in de wikipedia-link ook wordt aangegeven).
De primaire kleurne op het gebied van licht zijn anders dan de 'reguliere' primaire kleuren, namelijk Rood, Groen, Blauw. Met die drie kleuren (voornamelijk toegepast in LED) kun je alle kleuren licht creeeren, terwijl in het reguliere primaire kleurenstelsel de kleuren geel de primaire kleur is in plaats van groen. Het antwoord is nus niet helemaal juist.
gvrox
3 jaar geleden
Rood, groen en blauw zijn de "echte" primaire kleuren, want dat zijn de kleuren waar de kegeltjes in je oog op reageren. Als je met kleureninkt/pigment werkt, zoals een kleurenprinter dat doet, dan zijn de primaire kleuren cyaan, magenta en geel (en zwart, omdat je geen mooi zwart krijgt als je cyaan, magenta en geel mengt)
SentWierda
3 jaar geleden
@gvrox en Nosky. Dit lijkt een zinloze discussie die al eerder uitvoerig is gevoerd op GV.
https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/vraag/10178/echte-primaire-kleuren/
De echte primaire kleuren (aldus Van Dale) zijn rood/groen/violet of rood/geel/blauw. In de schilderkunst is het rood/geel/blauw.
In de kleurenfotografie zijn de drie primaire kleuren (hoofdkleuren):: cinnaberrood/geelgroen/ultramarijnblauw.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@gvrox
Cyaan zit in de blauwe hoek en magenta in de rode. Dat is dus toch blauw of niet soms?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda
Verdiep je ook eens in de kleurenleer van Johannes Itten; een echte klassieker op dat gebied.
http://www.beeldbalie.nl/kleurenleer-itten/
gvrox
3 jaar geleden
@elder161 cyaan is technisch gezien even groen als dat het blauw is; maar persoonlijk vat ik cyaan ook op als zijnde een soort blauw. Dus het is *wel* mogelijk om paars te maken zonder het *primaire* blauw te gebruiken, maar zonder een blauw(achtige) kleur inderdaad niet.
Blauwe bessen en rode kool lenen zich beiden goed voor het maken van een paarsrode kleurstof.

Gebruik je rode kool? Kook deze dan in wat water en gebruik het kookvocht. (Onlangs kocht ik trouwens bij de Lidl een nieuwe variatie die zich hier ook uitstekend voor leent: rode spitskool).
Gebruik je blauwe bessen? Breng deze met een scheutje water aan de kook en giet ook hier het sap door een zeef.
. . .
En het paarse vocht kun je zelfs vervolgens blauw maken door er een beetje baking soda aan toe te voegen!
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Leuk wat jij doet, een combinatie van biologie en klassieke scheikunde.
Plus