Is er een verband tussen een pêche melba en een melba toast?

Als ik in de super een pakje Melba toast koop denk ik ook altijd aan de lekkere Pêche melba (ijscoupe). Ik vraag me af af die namen iets met elkaar te maken hebben.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Melbatoast is een zeer dunne, dichte, brosse toast gemaakt in verschillende vormen (rechthoekjes of rondjes), vaak gebruikt om hapjes op te serveren bij feestjes en gelegenheden. De naam verwijst naar de Australische zangeres Nellie Melba (1861–1931).

De toast is door de Franse chef-kok Auguste Escoffier gecreëerd in 1897, toen Melba erg ziek was en dieet moest houden. De hoteleigenaar César Ritz zou de naam het eerst hebben gebruikt tijdens een gesprek met Escoffier. Men kan zelf melbatoast maken door een geroosterde snee brood over de zijkant te halveren en nogmaals te roosteren. De toastjes zijn ook kant-en-klaar verkrijgbaar.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Melbatoast#:~:text=De%20naam%20verwijst%20naar%20de,tijdens%20een%20gesprek%20met%20Escoffier.

Pêche melba (Frans voor: perzik melba) is een dessert, gecreëerd door de Franse topkok Auguste Escoffier. Hij serveerde het in 1893 in het Hotel Savoy in Londen ter ere van de bekende Australische operazangeres Nellie Melba.
https://nl.wikipedia.org/wiki/P%C3%AAche_melba

Het is dus allebei gebasseerd op de zangeres Nellie Melba en allebei gemaakt door dezelfde chefkok.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Bij Nellie Melba ("Nellie uit Melbourne") is de werkelijke leeftijd anders dan Wikipedia schetst.
Wat doe je als je 17 jaar bent, Helen Mitchell heet, getrouwd bent en zwanger - en je wilt een mooie loopbaan. In 1883...
Dan maak je jezelf 5 jaar ouder of nog liever 7 jaar.
Dan ben je niet geboren in 1866 maar in 1861 of 1859.
En je noemt jezelf voortaan Nellie Melba.
Bron: The Encyclopedia of Women and Leadership in twentieth-century Australia.
www.womenaustralia.info/leaders/biogs/WLE0332b.htm