Hoe wordt diarree en buikpijn door gezond en vers voedsel veroorzaakt?

Hoi allemaal,
Ik ben een meisje van 18 jaar en ik heb een probleem. Iedere keer als ik een appeltje wil eten of een sandwich (met tomaat, komkommer, kaas, wit brood en remouladesaus), dan krijg ik 5-10 minuten later buikpijn en vervolgens diarree. Dit heb ik ook met ander vers voedsel, ookal vind ik het erg lekker. Ik heb dit eigenlijk altijd al wel gehad. Google kan ook niks anders zeggen dan 'voedselvergiftiging' maar dat is het duidelijk niet. Ik eet over het algemeen altijd wel ongezond (veel suiker), maar af en toe een appeltje of sandwich kan toch wel ?
De huisarts verwijst mij altijd door naar een diëtiste, maar dat vind ik allemaal veel te veel gedoe. Ik wil gewoon meteen weten waardoor het zou kunnen komen. Iemand suggesties ?

3 jaar geleden
2.8K
Pieterke
3 jaar geleden
Het zou heel verstandig zijn om toch naar een diëtiste te gaan. Zij kan je goed advies geven over wat wel en niet goed voor jou is. Of wil je je leven lang dit probleem blijven hebben?
Ritsuka
3 jaar geleden
Ga toch maar naar een dietiste. Dan kun je samen uitzoeken welke voeding je precies op reageert.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Google eens op prikkelbare darm syndroom en je kunt ook om een verwijzing vragen naar een medisch specialist aan je huisarts.

Antwoorden (2)

Dit lijkt me ‘gewoon’ een overgevoeligheid voor bepaald voedsel, dit kan ook gezond voedsel zijn.
De huisarts heeft gelijk met het advies: bezoek een diëtiste. Zij kan samen met jou analyseren welke voeding je beter niet meer kunt eten en wat de alternatieven zijn.
SimonV
3 jaar geleden
Een belangrijke oorzaak van diarree/buikpijn zonder verdere klachten (prikkelbare darm syndroom etc) zijn zogenaamde FODMAPs.
FODMAP (fermentable oligo- di monosaccharides and polyols) is een verzamelnaam voor complexe suikers en vezelachtige stoffen die niet of slecht verteerbaar zijn voor mensen maar waar bacteriën in je darmen te goed op groeien.
Juist zogenaamd gezond en vers voedsel (zuivel, fruit, groente) bevat veel FODMAPs.
Het lastige is, dat FODMAPs een verzamelnaam is van veel verschillende stoffen; sommige mensen hebben last van alle soorten FODMAPs, de meeste mensen van een paar specifieke soorten.
In jouw geval (appel) is in ieder geval fructose verdacht.