Is sojamelk slecht voor mannen door de vrouwelijke oestrogeenhormonen?

Ik had gehoord dat mannen die veelvuldig sojamelk drinken, last kunnen krijgen van vrouwelijke trekjes dankzij de aanwezigheid van vrouwelijke hormonen in de melk. Wat is hiervan waar? Kan melk iemand echt vrouwelijker maken? En bij welke hoeveelheid sojamelk gebeurt dit dan?

1.8K

Antwoorden (1)

Nee.
Hoewel sojamelk verbindingen bevat die structureel vergelijkbaar zijn met oestrogeen, werken ze niet precies hetzelfde als dit hormoon. Sojamelk bevat geen oestrogeen, maar wel fyto-oestrogenen .

Het meeste onderzoek suggereert dat matige consumptie van sojaproducten, waaronder sojamelk, geen invloed heeft op de oestrogeenspiegels. Dit is aangetoond bij premenopauzale vrouwen in een grote meta-analyse.

Het is wetenschappelijk niet onderbouwd dat sojamelk hoge oestrogeenspiegels en feminiserende bijwerkingen bij mannen kan veroorzaken.
Ondanks de perceptie dat oestrogeenhormonen beperkt zijn tot vrouwen, produceren mannen van nature ook oestrogeen - alleen op niveaus die veel lager zijn dan die in het vrouwelijk lichaam.
Matige consumptie van soja veroorzaakt geen hoge oestrogeenspiegels bij mannen. Een literatuuronderzoek naar vruchtbaarheid en steriliteit vond geen verband tussen soja-inname bij mannen en veranderde oestrogeenspiegels of veranderde testosteronniveaus.
SimonV