Hoe komt het dat uierboord zo snel bederft?

Als ik het koop wordt er altijd bij gezegd dat ik het zo snel mogelijk in de koelkast moet leggen. liefst binnen 5 minuten.

3 jaar geleden
3.1K
Pieterke
3 jaar geleden
Ikk vergeet het steeds te vragen als ik het koop.
Berkel50
3 jaar geleden
Er zitten nog melkbestanddelen in de uierboord, dat is de reden waarom het snel bederft
Pieterke
3 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Berkel50.

Het beste antwoord

Uierboord is erg gevoelig voor darm bacteriën zoals bijv. de e-coli. Vlees is sowieso (net als alle voedingsmiddelen) gevoelig voor bacteriën, schimmels, parasieten en virussen. In de warme vochtige omgeving van vooral de laatste tijd vinden ze het heerlijk en vermeerderen zich razendsnel! Daarom moet vlees altijd zo snel mogelijk de koeling in om deze groei af te remmen of te stoppen door ze te bevriezen.

De meeste slagers verkopen de uierboord voorgekookt of gebakken en dan kan je , net als alle vleeswaren die (voor) bewerkt zijn , de boodschappen afleveren zoals je gewend bent. Met die warmte die we hadden kon je het beste alles in een diepvriestas vervoeren, maar dat is logisch.
Omdat er werd gezegd dat je de uierboord liefst binnen 5 min. in de koelkast moest leggen neem ik aan dat de uier vers was? Als je dan bedenkt dat de slager hem voor het voorkoken zeker enkele uren moet spoelen onder stromend water, kan je je wellicht voorstellen hoe vatbaar dit vlees voor organismen moet zijn en hoe voorzichtig ermee wordt omgegaan omwille van de hygiëne.
amc
3 jaar geleden
Pieterke
3 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie. De slager maakt de uierboord zelf. Ik neem aan dat hij dat met verse uiers doet.
amc
3 jaar geleden
Uiteraard! Ik bedoel eigenlijk met vers 'rauw' dus onbewerkt...even voor de duidelijkheid ;-)